SNS wordt ASN Bank: Veelgestelde vragen

Onlangs kon je al lezen dat we binnenkort verdergaan als ASN Bank. Op 1 juli 2025 zetten we hierin een belangrijke stap: de Volksbank NV, waar wij onderdeel van zijn, wordt dan officieel ASN Bank NV. En SNS gaat vanaf dan verder als ASN Bank.

Een vooruitstrevende bank

Met deze nieuwe stap, bundelen we onze krachten en kunnen we je nog beter van dienst zijn. ASN Bank is een vooruitstrevende bank die zich inzet voor mens, dier en natuur. Dat vinden wij belangrijk. Net als onze persoonlijke aanpak. Dat mag je van ons blijven verwachten. Je blijft dus gewoon welkom in onze winkels, óók als we straks ASN Bank zijn.

Winkels samenvoegen

In februari is de SNS Winkel aan de Croeselaan in Utrecht als eerste omgebouwd tot ASN Winkel. De andere winkels volgen op 1 juli. Op sommige plekken zitten onze winkels dicht bij elkaar. Waar dat zo is, gaan we ze samenvoegen.

Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. Deze beantwoorden we hieronder zo goed mogelijk.

1. Algemeen

  • Bij de Volksbank regelen we voor alle merken al zoveel mogelijk op dezelfde manier. Nu gaan we nog een stap verder: alle merken bundelen hun krachten en we gaan verder als 1 bankmerk. Daarmee krijgt de bank een eenvoudigere structuur en kunnen we efficiënter werken. Zo zijn we klaar voor de toekomst en blijven we ook op de lange termijn financieel gezond.
  • Vanaf 1 juli gebruiken we overal zoveel mogelijk de naam ASN Bank, al kun je ook nog SNS of de Volksbank tegenkomen. Bijvoorbeeld bij onze productnamen of bij de app. Als je een bericht van ons krijgt, is de afzender vanaf juli altijd ASN Bank. En een mail wordt straks altijd verstuurd vanaf een e-mailadres dat eindigt op @e-mail.asnbank.nl of @asnbank.nl. Ook ziet alles er anders uit: de paarse SNS-kleuren maken plaats voor het rood en groen van ASN. Ook zie je vanaf juli de karakteristieke ASN-eekhoorn in plaats van het SNS-logo. Bekijk de informatie per onderdeel voor een uitgebreidere uitleg.

  • Op deze pagina vind je altijd de laatste informatie over de veranderingen. Staat je vraag er niet tussen? Bekijk hoe je contact met ons kunt opnemen.
  • ASN Bank is een vooruitstrevende bank die zich inzet voor mens, dier en natuur. Dat vinden we bij SNS ook belangrijk. Zo hebben alle merken van de Volksbank al sinds 2017 hetzelfde duurzaamheidsbeleid als ASN Bank. Natuurlijk vergeten we ook de kracht van de andere merken niet: zo blijft persoonlijke aandacht voorop staan. Met deze nieuwe stap bundelen we juist onze krachten en kunnen we je nog beter van dienst zijn.
  • ASN Bank is een vooruitstrevende bank die zich inzet voor mens, dier en natuur. Natuurlijk vergeten we ook de kracht van SNS niet: zo blijft persoonlijke aandacht voorop staan. ASN Bank heeft na 1 juli de unieke combinatie van lokale winkels en online bankieren. Zo hebben al onze klanten straks toegang tot dagelijks gemak én persoonlijk advies.
  • Voor de meeste van onze producten verandert er de komende tijd helemaal niets: betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen blijven gewoon zoals ze zijn. Je houdt je vertrouwde rekeningnummer en kunt je betaalpas blijven gebruiken. Ook voor lopende hypotheken en leningen verandert er voorlopig niets.

    Alleen voor alle SNS Verzekeringen verandert er iets: deze krijgen een andere naam, namelijk ASN Verzekeringen. Heb je bijvoorbeeld een SNS Woonhuisverzekering? Dan heet deze vanaf 1 juli ASN Woonhuisverzekering. Aan de verzekeringen zelf verandert echter niets. Je bent nog steeds verzekerd bij Nationale Nederlanden, en ook de dekking en voorwaarden blijven hetzelfde.

  • Ben je vóór 1 juli 2025 al klant bij SNS? Dan kun je na 1 juli nog aanvullende SNS-producten en diensten afnemen bij SNS. Denk bijvoorbeeld aan een spaar- of beleggingsrekening. Een SNS Hypotheek kun je na 1 juli níet meer afsluiten. Ben je op 1 juli nog geen SNS-klant? Dan kun je vanaf dan helemaal geen SNS-producten meer afsluiten.
  • Nee, je hoeft niets te regelen. Je rekeningnummers veranderen niet, dus ook je automatische incasso’s en overschrijvingen blijven goed doorlopen.

2. Afzender wordt ASN Bank

  • Als je na 1 juli een e-mail of brief van ons krijgt, is de afzender niet meer SNS, maar ASN Bank. Al deze berichten hebben een herkenbaar ASN-uiterlijk. Een mail wordt straks altijd verstuurd vanaf een e-mailadres dat eindigt op @e-mail.asnbank.nl of @asnbank.nl. Twijfel je of een e-mail echt vanuit ons komt?

    Let op, dit doen wij nooit:

    • Zomaar bij je aan de deur komen.
    • Je vragen om je pas of digipas op te sturen of aan iemand mee te geven.
    • Je vragen om je pincode of CVC/CVV-codes te delen. 
    • Je vragen om bevestigingscodes van SNS of ASN Bank te delen.
    • Je vragen om meekijksoftware te installeren of de besturing over te nemen.
    • Je onder druk zetten om snel iets uit te voeren omdat er anders iets vervelends kan gebeuren. 
    Goed om te weten: Word je gebeld namens de bank en vertrouw je het niet? Verbreek dan de verbinding en bel zelf je bank op het nummer dat je hier op de site vindt, en check het. Dat vinden onze medewerkers geen probleem. Krijg je een e-mail en twijfel je over de echtheid? Dan kun je ‘m doorsturen naar valse-email@asnbank.nl.
  • Na 1 juli is de afzender van e-mails niet meer SNS, maar ASN Bank. Twijfel je of een e-mail echt vanuit ons komt? Een mail wordt straks altijd verstuurd vanaf een e-mailadres dat eindigt op @e-mail.asnbank.nl of @asnbank.nl. Al deze mails hebben een herkenbaar ASN-uiterlijk: veel rood en groen, plus de karakteristieke ASN-eekhoorn:

    Twijfel je of een e-mail echt vanuit ons komt? Let op, dit doen wij nooit in een e-mail:

    • Je vragen om je beveiligingscodes te delen
    • Je vragen om je bankproducten op te sturen
    • Je een e-mail sturen met een link waar je op moet klikken om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren
    • Je in een bericht onder druk zetten om snel iets te doen omdat er anders iets vervelends gebeurt.
    Goed om te weten: Krijg je een e-mail en twijfel je over de echtheid? Dan kun je ‘m doorsturen naar valse-email@asnbank.nl.
  • Als je na 1 juli een e-mail of brief van ons krijgt, is de afzender niet meer SNS, maar ASN Bank. Al deze brieven hebben een herkenbaar ASN-uiterlijk, met een "ASN Bank - voorheen SNS" logo:

    En let op, dit vragen wij je nooit in een brief:

    • Je vragen om je pas of digipas op te sturen of aan iemand mee te geven.
    • Je vragen om je pincode of CVC/CVV-codes te delen.
    • Je onder druk zetten om snel iets uit te voeren omdat er anders iets vervelends kan gebeuren. 
  • Bij bankhelpdeskfraude doen criminelen alsof ze bankmedewerkers zijn. Zo proberen ze je persoonlijke informatie, bankgegevens of geld af te troggelen. Ze nemen contact met je op en proberen je zo te misleiden:

    • Ze bellen (of mailen) je en vertellen je dat er een probleem is met je rekening. Soms komen ze zelfs bij je aan de deur.
    • Ze zeggen dat zij dit probleem wel voor je kunnen oplossen.
    • Ze vragen je vervolgens om vertrouwelijke gegevens zoals een pincode, wachtwoord, betaalpas, digipas of andere identificerende informatie. Met die gegevens kunnen ze toegang krijgen tot je bankrekening en geld van je stelen.
    • Of ze willen meekijken op je apparaat en vragen je hiervoor software te installeren.
    • Ze kunnen ook zeggen dat je geld moet overmaken naar een veilige kluisrekening. Dit is vaak een rekening in het buitenland.

    Als iemand je belt en je twijfelt of het echt een medewerker van ons is, verbreek dan de verbinding en bel ons zelf op het telefoonnummer dat je op deze site vindt. Dit doen of vragen wij je nooit:

    • Bij je aan de deur komen.
    • Je vragen om je pas of digipas op te sturen of aan iemand mee te geven.
    • Je vragen om je pincode of CVC/CVV-codes te delen.
    • Je vragen om bevestigingscodes van SNS of ASN Bank te delen.
    • Je vragen om meekijksoftware te installeren of de besturing over te nemen.
    • Je onder druk zetten om snel iets uit te voeren omdat er anders iets vervelends kan gebeuren. 

3. Mijn SNS en SNS App

  • Na 1 juli log je nog steeds in op snsbank.nl.
  • Mijn SNS ziet er na 1 juli anders uit: de paarse SNS-kleuren maken plaats voor het rood en groen van ASN Bank. Ook zie je vanaf dan de karakteristieke ASN-eekhoorn in plaats van het SNS-logo.

  • Nee, je kunt de SNS App gewoon blijven gebruiken en alles werkt nog hetzelfde. Wel ziet de app er na 1 juli anders uit. De paarse SNS-kleuren in de app maken plaats voor het rood en groen van ASN Bank. Ook het icoontje van de app ziet er anders uit: daar zie je de karakteristieke ASN-eekhoorn in plaats van het SNS-logo.

    Heb je ingesteld dat op jouw telefoon of tablet apps automatisch updaten? Dan krijgt de app na 1 juli vanzelf zijn nieuwe uiterlijk. Heb je dat niet aanstaan? Dan krijg je een melding dat je handmatig de app moet updaten.

    Goed om te weten: heb je de SNS App nog niet en wil je ‘m graag downloaden? Doe dat altijd via de officiële app stores.

  • Nee. Als je via iDeal betaalt, kies je straks nog steeds voor SNS. Alleen staat er na 1 juli het ASN-logo bij, in plaats van het SNS-logo. Je ziet daar dus voortaan de eekhoorn van ASN Bank. Dat ziet er zo uit:

  • Ja, hier verandert niets aan.

4. Website

  • Voorlopig blijft snsbank.nl de plek waar je inlogt bij Mijn SNS, ook na 1 juli. Je vindt er bovendien actuele informatie over SNS-producten, zoals de productvoorwaarden. En je leest er hoe je iets regelt, zoals je betaalpas blokkeren. Goed om te weten: ook snsbank.nl krijgt een ASN-jasje en ziet er straks dus anders uit:

  • Op deze website kun je na 1 juli nog belangrijke informatie over je SNS producten vinden, zoals productvoorwaarden. Ook lees je hoe je iets regelt, zoals je betaalpas blokkeren.
  • Inloggen bij Mijn SNS doe je na 1 juli nog op dezelfde manier: via snsbank.nl. Ook kun je de SNS App nog gebruiken.

    Let op: onze website is de enige manier om in te loggen bij Mijn SNS. Wij vragen je nooit om via een link in te loggen, je codes of bankproducten te delen, de besturing van je apparaat over te nemen of een betaling te doen of te annuleren. Niet in een e-mail en ook niet in een sms of telefoongesprek. Lees meer over veilig bankieren.
  • Ben je al klant bij SNS en wil je nog een SNS-product aanvragen? Dat kan in Mijn SNS en de SNS App.


    Goed om te weten: heb je de SNS App nog niet en wil je ‘m graag downloaden? Doe dat altijd via de officiële app stores.

  • Dat kan in Mijn SNS en de SNS App.

5. Winkels

  • De huidige SNS Winkels worden omgebouwd en zijn vanaf 1 juli ASN-winkels. De winkels krijgen een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Ook in de ASN-winkel kunt u gerust even binnenlopen met een vraag.

    Goed om te weten: Sommige winkels zitten nu erg dicht op elkaar, die gaan we komende tijd samenvoegen. Als dit voor jouw winkel geldt, krijg je daar vanzelf bericht over.

  • Van 26 t/m 30 juni zijn de SNS Winkels deels gesloten en worden ze verbouwd tot ASN-winkels. Op dinsdag 1 juli gaan de deuren weer open. Je bent van harte welkom om dan een kijkje te komen nemen in één van de ASN-winkels.
  • Ja, dat kan. De komende tijd worden SNS Winkels langzaam maar zeker omgebouwd tot ASN-winkel. De winkels krijgen dan een nieuw jasje, maar je kunt nog steeds gewoon binnenlopen met een vraag over je SNS-bankzaken.
  • Sommige winkels zitten nu erg dicht op elkaar, die gaan we komende tijd samenvoegen. Als dit voor jouw winkel geldt, krijg je daar van tevoren bericht over. We vertellen je dan ook wat de dichtstbijzijnde winkel is waar je na de sluiting terecht kunt.
  • Met de winkelzoeker vind je altijd de dichtstbijzijnde winkel in de buurt.

6. Betalen en sparen

  • Je betaal- en spaarrekeningen blijven voorlopig gewoon zoals ze zijn. Je houdt je vertrouwde rekeningnummer en kunt je betaalpas blijven gebruiken. Ook de voorwaarden van je rekeningen veranderen niet door de overgang naar ASN Bank. Als er uiteindelijk wel iets verandert aan je betaal- of spaarrekening, krijg je daar altijd persoonlijk bericht over.
  • Nee, het BIC nummer blijft hetzelfde: SNSBNL2A
  • Nee. Ook voor je ASN-rekening verandert er niets. Je houdt je aparte rekeningen, betaalpassen en overzichten voor je SNS-rekening en je ASN-rekening. En voor je ASN-rekening regel je je bankzaken in de ASN-app, en voor je SNS-rekening gebruik je nog steeds de SNS App.
  • Nee, je betaalpas blijft het gewoon doen. Je rekeningnummer verandert niet, en je pincode ook niet. Je kunt dus nog gewoon geld opnemen en betalen met je betaalpas. Is je betaalpas niet meer geldig? Dan krijg je vanzelf een nieuwe betaalpas in ASN-stijl. Maar ook dan blijven je rekeningnummer en pinpas hetzelfde. Op de voorkant van je pas staat tot wanneer ie geldig is.

    Let op: Als je pas niet meer geldig is, krijg je vanzelf een nieuwe pas. Hier betaal je niks voor en je hoeft er niets voor te doen. Dus geef niemand je kaartnummer of pincode, en stuur nooit je oude pas naar iemand op.

  • Daar verandert niets in. Met de Nederlandse Depositogarantie krijg je je geld tot € 100.000 terug als een bank failliet gaat. De Volksbank heeft nu een bankvergunning voor alle merken samen. Dus heb je nu een rekening bij ons en ook rekening bij een van de andere merken? Dan geldt het maximum van € 100.000 voor deze rekeningen samen.

7. Hypotheken

  • Aan je hypotheek verandert niets. Ook de naam van je hypotheek blijft hetzelfde.
  • Je houdt dezelfde rente en voorwaarden, totdat je zelf iets verandert aan je hypotheek. Of totdat je rentevasteperiode afloopt. Je hoeft niets te doen.
  • Ja, je kunt je huidige hypotheek aanpassen of verhogen. Dit regel je zelf online in Mijn SNS, of via je adviseur in de winkel.
  • Na 1 juli kun je een nieuwe ASN Hypotheek afsluiten, of een hypotheek van een van onze andere hypotheekaanbieders. Je bent ook na 1 juli van harte welkom in een ASN-winkel. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste hypotheek met scherpe rente.
  • Heb je een inkomensverzekering, overlijdensrisicoverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering via ons afgesloten? Aan die verzekeringen verandert niets.

8. Lenen en beleggen

  • Als je al een lening bij ons hebt, verandert er niets. Ook de naam van de SNS Persoonlijke Lening blijft ongewijzigd.
  • Daar verandert niets aan. Je belegt met SNS Doelbeleggen of SNS Beleggingsrekening al in ASN-fondsen. Ook de naam en voorwaarden blijven hetzelfde, en je beheert je beleggingsrekening straks nog steeds in de app.

9. Verzekeren

  • Vanaf 1 juli verandert de naam van je verzekering: SNS Verzekeringen heten dan ASN Verzekeringen. Dus heb je bijvoorbeeld de SNS Woonverzekering? Dan wordt dat de ASN Woonverzekering. Ook kunnen documenten en formulieren er straks anders uitzien, met het logo van ASN Bank erbij. Aan de verzekeringen zelf verandert niets. Je bent nog steeds verzekerd bij Nationale Nederlanden en ook de dekking en voorwaarden blijven hetzelfde. En vanaf 1 juli zie je de nieuwe naam ook terug op je afschrift. 

    Goed om te weten: Heb je een inkomensverzekering, overlijdensrisicoverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering via ons afgesloten? Aan die verzekeringen verandert niets.

  • Heb je via SNS al een zakelijke verzekering van Nationale Nederlanden? Dan blijft die gewoon bestaan. Ook kun je eventueel een nieuwe schadeverzekering afsluiten. Dit kun je regelen via de SNS App of via Mijn SNS. Heb je nog géén zakelijke verzekering via ons? Dan kun je dat sinds april ook niet meer doen. Heb je nog geen Mijn SNS? Vraag ’t dan eenvoudig aan.
  • Ja, de voorwaarden en dekking van je verzekering blijven hetzelfde.
  • Dit kun je nog steeds doorgeven via de SNS App of Mijn SNS. Goed om te weten: de app en Mijn SNS krijgen vanaf 1 juli een nieuw jasje. De kleuren en het logo van SNS worden dan vervangen door die van ASN Bank.

    Heb je nog geen Mijn SNS? Vraag ’t dan eenvoudig aan.

Een andere vraag?

Staat je vraag er niet tussen? Bekijk hoe je contact met ons kunt opnemen.