Nieuwe hypotheek? Dit moet je doen voor je belastingaangifte
1. Geef je nieuwe adres door
Heb je een nieuw huis gekocht en je hypotheek naar een andere aanbieder laten oversluiten? Vergeet dan niet je nieuwe adres door te geven aan je oude aanbieder. Anders gaat het jaaroverzicht van je oude hypotheek naar je vorige adres. Heb je een nieuwe hypotheek bij ons afgesloten? Geef je nieuwe adres dan ook aan ons door, want dat gaat niet automatisch. Je jaaroverzichten heb je nodig voor de belastingaangifte.
2. Wijzig je voorlopige teruggaaf
Krijg je elke maand een voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst? Pas die dan aan als je een nieuwe hypotheek hebt. Misschien krijg je op basis van je nieuwe hypotheek een hogere voorlopige teruggaaf. En krijg je minder terug? Dan voorkom je dat je later moet terugbetalen aan de Belastingdienst.
3. Geef kosten op bij de belastingaangifte
Heb je een nieuwe hypotheek? Dan mag je een aantal kosten voor de aankoop van je huis onder voorwaarden aftrekken bij de belastingaangifte. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor:
- het hypotheekadvies
- de notaris
- de taxatie
- en het aanvragen van de Nationale Hypotheek Garantie.
Weten welke eenmalige kosten je wel en niet mag aftrekken? Kijk op belastingdienst.nl.
Hypotheek en de belasting
Meer weten over je hypotheek en je belastingaangifte?
We hebben alles voor je op een rijtje gezet
Check declaraties uit je bouwdepot
Heb je een bouwdepot? Check dan of je declaratie voor je bouwdepot voldoet aan de eisen van de Belastingdienst voor renteaftrek. De Belastingdienst vindt niet iedere verbouwing een verbetering voor je huis.