Verhuizing doorgeven

Als je verhuist, zijn er een paar administratieve zaken waar je mee te maken hebt. Check of je aan alles hebt gedacht.

Je nieuwe adres doorgeven

Geef je adreswijziging voor jezelf, je partner en/of je kinderen eenvoudig door via Mijn SNS.

Goed om te weten: Heb je een levensverzekering? Geef je adreswijziging van ook door aan de verzekeraar. Dit gebeurt namelijk niet automatisch. Bij wie je levensverzekering loopt, zie je op je polis.
Verhuizing doorgeven

1. Verhuizing doorgeven aan je gemeente

Verhuis je binnen Nederland? Na de verhuizing heb je 5 dagen om je schriftelijk, digitaal of bij het gemeenteloket in te schrijven als inwoner van je (nieuwe) gemeente. Verhuis je naar een andere gemeente? Met deze inschrijving word je ook meteen uitgeschreven bij je oude gemeente. Ben je bang dat je door alle drukte van de verhuizing je inschrijving vergeet? Je kunt je verhuizing 4 weken van tevoren doorgeven.

Handig: je gemeente geeft je adreswijziging automatisch door aan een aantal instanties met overheidstaken:

  • Belastingdienst
  • Centraal Administratiekantoor (CAK)
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
  • Pensioenfondsen
  • Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Zorgverzekeraars
Goed om te weten: Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als je belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft.

2. Waterschapsbelasting

Nederland is verdeeld in 21 waterschappen. Een waterschap regelt zaken als dijkonderhoud en waterzuivering. Je betaalt hier een bijdrage voor: waterschapsbelasting. Als je naar een andere gemeente verhuist, dan kan het zijn dat je dan bij een ander waterschap hoort. Je krijgt dan automatisch een rekening voor de rest van het jaar. Het teveel dat je bij je oude waterschap hebt betaald, krijg je terug. Gaat dit niet vanzelf? Neem dan contact op met je oude waterschap.

3. Gemeentelijke belastingen

Gemeentelijke belastingen, zoals rioolheffing, afvalstoffenheffing en hondenbelasting, betaal je aan je gemeente. Verhuis je naar een andere gemeente? Dan betaal je deze dus aan je nieuwe gemeente. Bij de meeste gemeenten krijg je (een deel van) deze belastingen terug als je ze voor een jaar vooruit hebt betaald. Soms gaat dit automatisch, maar soms moet je het zelf terugvragen. Dat is bij iedere gemeente anders. Kijk op de website van de gemeente hoe dit bij jou geregeld is.

Goed om te weten: Sommige gemeentes besteden het heffen van belastingen uit aan een samenwerkingsverband. Het kan dus zijn dat je daar een rekening van krijgt in plaats van de gemeente zelf.

Remigreren naar Nederland?

Heb je langer dan een jaar in het buitenland gewoond en wil je weer terugkeren naar Nederland? Dan moet je de normale toelatingsprocedure doorlopen. Op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vind je hier meer informatie over.

4. Huisarts en tandarts

Schrijf je in bij een huisarts en tandarts in je nieuwe woonplaats. Vooral in de grote steden kan dit een aardige speurtocht zijn, omdat veel praktijken vol zitten. Het is dus handig om hier op tijd mee te beginnen. Als je al vrienden of familie hebt in je nieuwe woonplaats, dan kun je bij hen polsen of ze goede ervaringen met een praktijk hebben. Ken je nog niemand in je nieuwe woonplaats? Dan kun je aan je huidige arts vragen of hij/zij een goede praktijk weet. En voordat je je inschrijft, kun je bij de meeste praktijken een kennismakingsgesprek aanvragen. Zo krijg je vast een goede indruk.

5. School en kinderopvang

Als je kinderen hebt, gaan zij na de verhuizing waarschijnlijk naar een school en/of opvang in je nieuwe woonplaats. Het is slim om zo vroeg mogelijk met de oriëntatie hiervoor te beginnen. Vraag kennismakingsgesprekken aan en check voor de zekerheid of de school of opvang die je op het oog hebt, geen wachtlijst heeft.

Denk verder ook aan sportclubs en andere hobbyverenigingen.

6. Parkeervergunning aanvragen

Heb je een parkeervergunning nodig? In sommige gemeentes is hier een wachtlijst voor. Hou hier rekening mee en vraag je parkeervergunning zo snel

Tip: Gebruik een verhuisservice

Met een verhuisservice breng je in een klap veel bedrijven en instanties op de hoogte van je nieuwe adres. Er zijn verschillende services, zoals die van PostNL. Je vult je gegevens in, geeft aan welke instanties er allemaal een adreswijziging moeten krijgen en zij doen de rest. De database van een verhuisservice is wel beperkt. Het zou goed kunnen dat je zelf ook nog wat instanties op de hoogte moet brengen.

Ook handig: vaak sturen verhuisservices, tegen extra betaling, ook je post een tijdje door.

Al aan je verzekeringen gedacht?

Al aan je verzekeringen gedacht?

Met een inboedel- en woonhuisverzekering is je nieuwe huis goed verzekerd.
Tips bij verhuizen

Tips bij verhuizen

Met onze handige tips wordt verhuizen een stuk makkelijker.