SNS op Skills the Finals: “We willen jongeren ‘aan’ zetten als het gaat om gezonde geldkeuzes”
Skills the Finals, op 21 en 22 maart in de Brabanthallen in Den Bosch, is een feest van vakwedstrijden. In maar liefst 90 disciplines wordt gestreden om de titel beste verpleegkundige, loodgieter, metselaar, etc. van Nederland. Het doel is om de waardering voor vakberoepen een boost te geven. Naast de vakwedstrijden oriënteren jongeren zich tijdens Skills the Finals op belangrijke keuzes in hun leven en loopbaan. SNS is erbij om hen daarin te stimuleren.
Angela en Sebastiaan, vorig jaar waren jullie voor het eerst aanwezig op Skills the Finals. Hoe hebben jullie dat ervaren?
Angela: “Ik heb genoten van de energie en het enthousiasme van de deelnemers. Geweldig om zoveel talent en vakmanschap bij elkaar te zien, het plezier spatte eraf. Het was ook het moment waarop wij ons partnership met WorldSkills bekendmaakten, dus alleen maar goede herinneringen. Sebastiaan: “Ik was diep onder de indruk van wat ik daar meemaakte. Er hing zoveel beroepstrots en energie in de lucht. Toen ik thuiskwam had ik zin om mijn laptop aan de wilgen te hangen en een vak te leren. Maar voor mij is dat niet weggelegd, al heb ik de ambitie om ooit aan mijn eigen klassieke auto te kunnen sleutelen.”
SNS is maatschappelijk partner van WorldSkills Netherlands, de organisator van Skills the Finals. Waarom?
Angela: “We zijn een menselijke bank die zich inzet voor kansengelijkheid. Wij vinden dat mensen gelijke kansen moeten krijgen om dromen en ambities waar te maken. Op dit moment is dat niet zo. Toegang tot financiële kennis en coaching is bijvoorbeeld niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mbo-studenten en vakmensen missen waardering en zien zichzelf niet altijd vertegenwoordigd op de plekken waar knopen worden doorgehakt.
Dat heeft negatieve invloed op hun kansen om vooruit te komen, hun groeikansen. De missie van WorldSkills om de waardering voor vakberoepen te verhogen is ons uit het hart gegrepen. Wij steunen die volledig, bijvoorbeeld door financiële kennis en coaching beschikbaar te stellen aan mbo-studenten en ze te helpen om kansen te herkennen en te verzilveren.”
Waarom is kansengelijkheid zo’n belangrijk speerpunt voor SNS?
Angela: “Het is eigenlijk niks nieuws voor ons, want we doen het al 200 jaar. We zijn ooit opgericht als een maatschappelijke bank die hardwerkende Nederlanders vooruithelpt door het delen van kennis en het geven van oprechte aandacht. Dat zit nou eenmaal in ons DNA. Onze collega’s in de bankwinkels ontmoeten dagelijks mensen die zich zorgen maken over hun financiële toekomst. Hun verhalen laten zien dat kansongelijkheid heel actueel is in onze samenleving. Wij trekken ons die verhalen aan. We helpen mensen op individueel niveau met persoonlijke aandacht en advies. Financiële zorgen hebben enorme impact op de mentale gezondheid van mensen. Dat is niet oké. Wij vinden dat iedereen een gelijke kans verdient om te groeien, daar wordt Nederland sterker van.”
Sebastiaan: “We nemen onze maatschappelijke rol net zo serieus als onze financiële balans. Kansengelijkheid staat daarin centraal, waarbij we in het bijzonder kijken naar de generatie van de toekomst. De waardering voor het vmbo en mbo moet omhoog, want vakmensen en ondernemers geven vorm aan onze toekomst. Daarvoor is het nodig dat we hun groeikansen een boost geven.”
Hoe gaat SNS werken aan gelijke groeikansen op Skills the Finals?
Sebastiaan: “We staan op een centrale plek met een paviljoen waar van alles te doen en te beleven is. We willen jongeren ‘aan’ zetten als het gaat om gezonde geldkeuzes. Laten zien dat financiële keuzes die je nu maakt, gevolgen hebben voor later. Als je later een huis wilt kopen of een eigen bedrijf wilt starten, vergroot je je kansen door de juiste keuzes. Het gaat erom dat je weet wat de mogelijkheden zijn. Die bewustwording willen we jongeren meegeven.
Onze maatschappelijk partners Nationale Jeugdraad (NJR), Stichting Jong Ondernemen en Hiretime zijn op ons paviljoen aanwezig om jonge bezoekers een mooie impuls te geven voor hun groeikansen. Bij hen kun je oefenen met (video)presentatie, leren hoe je de stem van jouw generatie kunt laten horen en ontdekken wat voor type ondernemer je bent.”
Angela: “We staan er niet alleen om kennis te brengen. We willen ook luisteren, ons verdiepen in de belevingswereld van jongeren. Als we hun uitdagingen beter begrijpen, kunnen we ook helpen met oplossingen. Veel jongvolwassenen denken: wat heb ik bij een bank te zoeken? Met mijn studieschuld is er toch niks mogelijk… Maar er kan vaak meer dan je denkt – daarvoor is het belangrijk om elkaar goed te begrijpen.”
Welke boodschap heeft SNS voor de jongeren op Skills the Finals?
Angela: “We willen dat ze verstandige geldkeuzes maken en op de hoogte zijn van de mogelijkheden die er liggen. Alleen dan kun je weloverwogen beslissingen nemen. De toekomst lijkt ver weg, maar als het om geldzaken gaat is dat niet zo. Daarom moet je er nú over nadenken, zodat je niet op je 40ste denkt: had ik die beleggingsrekening maar op mijn 20ste geopend. En er is meer mogelijk dan je denkt, ook als je jong bent. Door 20 euro per maand opzij te zetten kun je vermogen opbouwen.”
Sebastiaan: “Als je 18 jaar wordt verandert er veel voor je en ben je in één keer financieel zelfstandig. Maar dat wil nog niet zeggen dat je begrijpt hoe geldzaken werken. Sterker nog: dat duurt bij de meesten wel een paar jaar. Wij nemen jongeren graag mee in alle veranderingen, zodat ze sterker staan en hun groeikansen volledig benutten. We laten zien dat we een laagdrempelige, betrouwbare en deskundige partner zijn die met je meedenkt over je geldkeuzes. Zo’n partner is ook heel handig als je twijfels hebt over een influencer die belooft dat je heel snel heel rijk kunt worden.”
Wat is de speciale band tussen SNS en het mbo?
Angela: “Op lokaal niveau is er veel samenwerking tussen de SNS-winkels en mbo-scholen. Onze collega Maaike de Boer is een mooi voorbeeld. Zij heeft samen met haar collega’s in Drachten en Heerenveen een hechte relatie opgebouwd met het plaatselijke mbo, waarbij SNS’ers regelmatig gastlessen verzorgen en ruimte geven aan stagiairs.”
Sebastiaan: “En vergeet niet dat veel van onze collega’s een mbo-achtergrond hebben. We krijgen vaak leuke reacties van mensen die het geweldig vinden dat we ons inzetten voor de groeikansen van vakmensen. Ik ben zelf ook heel trots op de SNS-campagne met ‘Youri de Loodgieter’ uit de zomer van 2023. Die campagne is een ode aan de rijke geschiedenis van SNS als bank voor de hardwerkende middengroep in Nederland.”
Wat doet SNS anders dan andere banken op het gebied van maatschappelijke impact?
Angela: “Wij maken bewust andere keuzes. Waar andere banken de afstand tot klanten vergroten door het sluiten van bankkantoren, het centraliseren en digitaliseren van klantcontact, kiezen wij ervoor om de afstand juist te verkleinen. We houden de deuren van onze bankwinkels open en je krijgt bij ons een mens aan de telefoon. Juist in deze tijd zijn menselijk contact en fysieke bankwinkels nodig. Daarmee bevorderen we toegankelijkheid en inclusie, persoonlijke aandacht en begeleiding.”
Sebastiaan: “Onze maatschappelijke partners waarderen het dat wij geen goede sier maken op momenten dat de camera’s lopen, maar gewoon hard werken om de groeikansen voor de nieuwe generatie te verbeteren. Tegelijkertijd wordt het steeds meer herkend dat wij de enige bank zijn met een echt goed maatschappelijk verhaal.”
Welke droom heeft SNS als het gaat om maatschappelijke impact?
Angela: “Ik zou het geweldig vinden als iedereen in Nederland over 3 tot 5 jaar een financieel coach heeft. De toegang tot financiële kennis en coaching is nu ongelijk verdeeld. Of je nu belastingaangifte moet doen, een arbeidscontract gaat tekenen of een hypotheek wilt afsluiten – het is fijn als er iemand meekijkt die er verstand van heeft. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, en dat is een belangrijke oorzaak van ongelijkheid. Wij vinden dat iedereen in dit land financiële coaching moet kunnen krijgen. Daar zetten we ons vol voor in, samen met de nieuwe generatie zelf. Als wij hierin vooropgaan als bank voor gelijke groeikansen, volgen de andere banken vanzelf.”
Meer over Skills the Finals 2024
Meer weten over wat SNS doet op Skills the Finals 2024? Neem contact op met Sebastiaan de Kroon, sebastiaan.dekroon@sns.nl, of kijk op sns.nl/stf2024.