SNS Jongerenboard over gelijke groeikansen
In gesprek over gelijke groeikansen.
Floor (23), Ayca (25), Job (19), Kristina (24), Mark (22), Mitch (23) en Thuur (25) spreken met elkaar, met Marjolein (expert Maatschappelijke impact bij SNS), én Angela (directeur van SNS). Er is ook publiek: SNS-medewerkers met ieder hun eigen expertise. Het gesprek ging over dromen en ambities, maar vooral ook over de (maatschappelijke) barrières die jongeren hierbij in de weg staan.
Meer tijd om de juiste keuze te maken
Het ‘systeem’ waar we tegenop moeten boksen, komt steeds terug in het gesprek. Iedereen is ’t erover eens dat je op de middelbare school veel te weinig tijd krijgt om de juiste keuzes te maken. Denk aan de profiel- en studiekeuze. Dit zijn cruciale keuzes die veel invloed hebben op het latere pad dat je gaat bewandelen. Omdat jongeren meestal nog geen idee hebben wat ze later willen, maken ze vaak veilige keuzes: een brede opleiding (bijvoorbeeld commerciële economie of bedrijfskunde) met goede kansen op de arbeidsmarkt en een vast inkomen. Mark (22): 'Het systeem geeft tijdsdruk en ik zou graag meer tijd hebben gehad om een goede keuze te maken. De veilige keuze is daarbij niet per se de beste keuze, maar kiezen wat je echt leuk vindt en daar het maximale uithalen - dat had ik graag al eerder in die periode willen doen.'
De grote boze bank
De groep is sceptisch over de bedoelingen van de bank, zeker als het aankomt op persoonlijke groei. Job: 'What’s in it for you? Waarom vindt een bank míjn ontwikkeling belangrijk? Jullie willen toch gewoon geld verdienen?' Opvallend is dat de jongeren de bank hierbij beschrijven als 'de grote boze bank'. Ze denken dat dit een beeld uit hun jeugd is, 'van die mensen van bovenaf besluiten nemen'. En nog meer beelden van banken: 'onbereikbaar', 'kil' en 'afstandelijke bankgebouwen' en 'die gaan opeens rente rekenen' De jongerenboard denkt dat het lastig zal zijn om van dit imago af te komen, maar vinden dat wel een must. Een idee vanuit de board: start met communiceren via online en social media die jongeren echt gebruiken, zoals Instagram en TikTok.
Goede keuzes
Uit recent onderzoek van SNS blijkt dat veel jongvolwassenen financiële informatie onvoldoende begrijpen om goede keuzes te kunnen maken. Dit zorgt voor financiële ongelijkheid. Ook tijdens deze jongerenboard vertellen de jongvolwassenen dat ze vaak concrete informatie missen en dat niet duidelijk is wat de gevolgen van bepaalde (economische) veranderingen zijn. Lyza herkent dit: ze weet bijvoorbeeld niet wat de verhoging van de rente op haar studielening precies betekent. Ze vraagt zich af hoeveel ze nu meer gaat betalen.
En nu doorpakken
Deze input is voor SNS ontzettend waardevol en helpt om te bepalen hoe we als bank echt iets kunnen gaan betekenen én doen voor jongeren. Hoe kunnen we hen écht helpen op het gebied van gelijke groeikansen? Afgelopen donderdag, 2 dagen na dit gesprek, hebben de verschillende teams besproken wat SNS nu concreet gaat doen. Moeten we bijvoorbeeld meer gaan communiceren via social media, zoals TikTok? Hoe kunnen we als bank toegankelijker worden voor jongeren? En hoe komen we als bank af van het imago van ‘de grote boze bank’? Allemaal belangrijke punten waar we de komende tijd mee aan de slag gaan en die we ook concreet gaan maken.