Onbegrijpelijke taal zorgt voor financiële ongelijkheid

Onbegrijpelijke taal zorgt voor financiële ongelijkheid. Taal mag geen barrière vormen in toegang tot financiële informatie. Taal moet juist verbinden.

Aanleiding hiervoor is een onderzoek van SNS waaruit blijkt Nederlandse jongvolwassenen financiële informatie onvoldoende begrijpen om goede keuzes te kunnen maken. Eén op de vijf jongvolwassenen (18-35 jaar) geeft aan weleens een fout te hebben gemaakt doordat een financiële term verkeerd werd begrepen. Niet gek, want maar 22% begrijpt altijd alles van de brieven die ze krijgen van organisaties zoals de Belastingdienst of een energieleverancier. 42% denkt dat expres moeilijke termen worden gebruikt. Het is tijd dat serieuze stappen worden gezet om te zorgen dat onbegrijpelijke taal niet voor verdere financiële ongelijkheid gaat zorgen.

Google je kennis

Maar liefst 71% van de Nederlandse jongvolwassenen gaat naar Google om het antwoord te vinden als ze financiële begrippen niet kennen. Maar ook vrienden en familie zijn een belangrijke bron. Uit het onderzoek blijkt dat 40% zelfs nog afgelopen maand bij iemand heeft aangeklopt om uitleg te krijgen over een onbekende financiële term. Vooral vaktermen (67%) en onduidelijk lange zinnen (39%) worden als struikelblok aangewezen. Maar 12% gaat terug naar de bron van de informatie om meer uitleg te vragen.

Prijsstijgingen eisen tol

Gemiddeld geven de jongvolwassenen hun persoonlijke financiën een 6,7. Eén op de zes geeft aan onvoldoende grip te hebben op de persoonlijke situatie en 28% vindt het spannend of zij er financieel uitkomen na de jaarrekening van de energieleverancier. Geen al te rooskleurige situatie dus. De helft van de Nederlandse jongvolwassenen heeft afgelopen tijd al bespaartips toegepast om er beter voor te kunnen staan. Maar de stijgende prijzen eisen z’n tol, bijna driekwart is bang voor de (nog verder) stijgende prijzen en 38% volgt minder het nieuws vanwege alle negatieve financiële berichten. Er is echter geen grote hulpvraag aan de instanties, maar 1 op de 6 jongvolwassenen zou willen dat er iemand is om hen te helpen. Jongvolwassenen blijven autonoom en willen zelf aan de slag kunnen. Maar wel met praktische bespaartips en duidelijke taal.

Conclusie: Begrijpelijke taal is belangrijk

Maar liefst 28% vindt dat er ongelijke toegang is tot financiële informatie in Nederland. 82% vindt dat op scholen meer aandacht moet worden besteed aan persoonlijke financiën. Ook vindt bijna 80% dat banken meer begrijpelijke taal moet gebruiken. Dit zijn duidelijke cijfers, we moeten met z’n allen als financiële sector aan de slag en bij SNS pakken we deze handschoen op. Financiële kennis gaat er ook om hoe je deze informatie brengt. We hebben daarom een meldpunt geopend zodat consumenten direct duidelijk kunnen maken waar ze onbegrijpelijke taal van SNS tegenkomen. Dit kan via ditbegrijpikniet@sns.nl.

Meer nieuws

Meer nieuws

Bekijk ons laatste nieuws, onze acties en campagnes.