genderinclusiviteit bij sns

Bij SNS willen we graag dat iedereen zich welkom voelt. Dit betekent dat we mensen ongeacht genderidentiteit op een persoonlijke manier willen aanspreken. Helaas is het in ons systeem nog niet mogelijk om gender X in te voeren. De reden lichten we toe en we nemen je graag mee in onze genderinclusieve, menselijke visie.

Waar willen we naartoe?

Als onderdeel van de Volksbank zet SNS zich in om mensenrechten, waaronder rechten van LHBTQIA+ personen, te borgen en bevorderen. Dit is in lijn met de door de Volksbank ondertekende gedragsnormen van de Verenigde Naties. We vinden het belangrijk om voor iedereen toegankelijk en inclusief te zijn. Daar zijn we nog niet. We zijn ons ervan bewust en we werken eraan. Op termijn willen we in alle communicatie een genderinclusieve aanspreekvorm en taal aanhouden. Daarnaast willen we onze klantprocessen zo inrichten dat we alle genderidentiteiten welkom kunnen heten.

Waar staan we nu?

Halverwege 2023 zijn we gestart met het onderzoeken van onze communicatie. Op onze website houden we genderinclusieve taal aan, alleen niet al onze communicatie is aangepast. Hiervoor zijn wijzigingen in IT-systemen nodig. Deze aanpassingen vergen veel tijd. Dit houdt in dat de communicatie die je als klant van ons ontvangt nog geen genderinclusieve aanspreekvorm en taal heeft. We zijn ermee bezig.

Klant worden

De weg naar genderinclusiviteit vraagt dus niet alleen om het aanpassen van alle communicatie, maar ook van onze IT-systemen. Die zijn zo ingericht dat het registreren van een gender verplicht is. De keuze is beperkt tot man of vrouw. Een X-registratie is nog niet mogelijk. Daarom vragen we bij het registreren om een keuze te maken tussen meneer of mevrouw als aanspreekvorm. Doe je bij ons een aanvraag en heb je een X in je paspoort of op je identiteitskaart? Neem contact op met onze klantenservice via 030 - 633 30 00.

Meer over identificatie bij SNS

Genderinclusiviteit voor iedereen

Ook intern zetten we ons in voor inclusiviteit. Zo is de Volksbank lid van netwerken die diversiteit bevorderen en staat het transitieverlof in de CAO. Meer weten? Zo werken we eraan om iedereen zich thuis te laten voelen bij de Volksbank.

Identificeren? Waarom?

Identificeren? Waarom?

Voor wie het precies wil weten: meer uitleg over de wetgeving.
Identificeren vanuit het buitenland

Identificeren vanuit het buitenland

Woon je in het buitenland en moet je je identificeren bij ons?