Klantonderzoek: know your customer
Net als jij willen we graag weten met wie we zaken doen. Daarom doen we klantonderzoek en monitoren we transacties van klanten. Het kennen van onze klanten noemen we Know Your Customer (KYC).
Waarom we gegevens opvragen
Hoe beter we je kennen, hoe beter we onze producten en diensten op jouw wensen en behoeften kunnen afstemmen. Maar ook diverse Nederlandse en internationale wetten en regels verplichten ons om bepaalde informatie van onze klanten te controleren en vast te leggen. We checken daarom regelmatig of je gegevens nog actueel zijn.
Wat merk je ervan als klant?
De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verplicht alle financiële instellingen in Nederland om (onder andere):
- (Nieuwe) klanten te identificeren
- Onderzoek te doen naar klanten
- Ongebruikelijke transacties op rekeningen te melden
Wetten en regels
Als financiële dienstverlener zijn we verplicht om bij te dragen aan een veilige samenleving door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor witwassen van criminele opbrengsten, voor corruptie, fiscale integriteitsrisico's of het financieren van terrorisme.
Wettelijke maatregelen waarin dit staat zijn:
- Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme: Wwft
- Wet op het financieel toezicht: Wft
- de Sanctiewet
Veelgestelde vragen
-
Als financiële dienstverlener zijn we verplicht om bij te dragen aan een veilige samenleving door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor witwassen van criminele opbrengsten of het financieren van terrorisme. Deze rol, ook wel poortwachtersrol genoemd, nemen we zeer serieus.
Als bank geven we mensen en organisaties toegang tot het betalingsverkeer. Om het financiële systeem schoon en integer te houden, doen we klantonderzoek. Dat gebeurt bij de ingang (bij de ‘poort’, vandaar de term poortwachter), dus voordat een bankrekening wordt geopend. We beoordelen dan of we iemand als klant kunnen, mogen en willen accepteren.
-
Ook als je al wat langer klant bent, zijn we verplicht om het gebruik van je rekening te controleren. Soms is het nodig om daar vragen over te stellen of onderzoek te doen. Daarnaast moeten we regelmatig controleren of je persoonsgegevens nog actueel zijn. Ook kan het zijn dat door strengere regels die er vandaag de dag gelden, we nog meer van je moeten weten.
-
We zijn verplicht om de klantgegevens van al onze klanten in onze administratie op te nemen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat we een aantal gegevens van je missen zoals bijvoorbeeld je:
- Voornamen (precies zoals ze in je paspoort/ID staan)
- Adres, postcode en woonplaats
- Geboortedatum
- E-mailadres
Omdat we ‘poortwachter’ zijn kunnen we ook specifieke informatie over een transactie bij je opvragen.
-
We snappen dat het tijd en moeite kost om onze vragen te beantwoorden. Toch is het belangrijk om dat te doen. Het actueel houden van jouw klantinformatie is belangrijk. Als je niet of niet op tijd reageert, kan je rekening geblokkeerd worden. In het ergste geval moeten we zelfs de klantrelatie met je beëindigen.
-
We nemen per e-mail, brief of telefonisch contact met je op als we aanvullende vragen hebben. We begrijpen dat je voorzichtig bent als je een bericht krijgt van een onbekend e-mailadres of gebeld wordt door een onbekend telefoonnummer.
- Bij twijfel aan de telefoon: Vraag de naam en hang op. Bel vervolgens de klantenservice (030 - 633 30 00) om te controleren of het verhaal klopt. Vertrouw niet zomaar op nummerherkenning. Telefoonnummers kunnen namelijk worden nagebootst.
Bij mailen eindigt het e-mailadres van de afzender op @sns.nl of @e-mail.sns.nl. Als je niet zeker weet of berichten van ons afkomstig zijn, kun je altijd contact met ons opnemen of naar een SNS Winkel komen.
Let op: We vragen nooit om je inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Berichten met dat soort verzoeken komen dus niet van ons. Vertrouw je een bericht niet? Stuur ‘m dan door naar valse-email@sns.nl.