Kinderen en de verleiding van reclame

Kinderen komen al jong in aanraking met reclame. Via televisie, online spelletjes of als ze video’s en vlogs kijken. Hoe leer je je kind wat reclame is en hoe hij of zij met de verleiding omgaat? Monnie geeft je tips in 4 stappen.

Hoi! Ik ben Monnie*

Met mijn tips en adviezen maak je je kind financieel slim.

*Monnie is de ster van ons educatief programma 'Monnie Wijs, speciaal ontwikkeld voor ouders en kinderen van 6 tot 12 jaar.

monnie

Stap 1: Bewust zijn van wat reclame is

Kinderen hebben vaak niet in de gaten dat iets reclame is. Een folder of een reclame in de winkel herkennen ze waarschijnlijk wel als reclame. Maar reclame via spelletjes, vlogs en televisie is moeilijker te herkennen. Kinderen worden continu verleid, dus zorg ervoor dat je kind zich daarvan bewust wordt, bijvoorbeeld door erover te praten. En laat zien in welke vormen reclame allemaal voorbij kan komen.

Monnie-weetje:
In de Nederlandse Reclame Code zijn er speciale regels vastgelegd om kinderen en minderjarigen te beschermen. Reclame mag bijvoorbeeld niet misleidend zijn. En reclame mag niet in strijd zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en fatsoen. De regels voor kinderreclame worden in Nederland steeds strenger om kinderen beter te beschermen tegen alle verleidingen.

Stap 2: Leer de verleiding onderdrukken

Reclame speelt in op impulsen. Een impuls is als je iets ineens gaat doen terwijl je er eerder nog niet mee bezig was. Als je bijvoorbeeld ineens iets koopt, terwijl dat niet op je lijstje stond. Bijvoorbeeld een pakje kauwgom op de band in de supermarkt leggen omdat je oog er bij de kassa op valt.

Reclame speelt handig in op deze impulsen. Zodra je kind zich daarvan bewust is, is het (misschien, want het blijft heel moeilijk) makkelijker om de impuls te bedwingen. In de omgeving van een kassa wordt er altijd extra ingespeeld op impulsen. En aanbiedingen spelen hier ook op in.

In de supermarkt staan niet voor niets aantrekkelijke verpakkingen altijd op kinderooghoogte. Vertel je kind dat een supermarkt dit expres doet, om zo meer producten te verkopen.

Als beste getest ...

  • Vaak zie je ergens op staan: Als beste getest. Wat betekent dat? Door wie is het getest? Hoe groot was de groep producten die getest werd? Dit zijn kreten die je altijd met gezond wantrouwen moet geloven.

Wat kun je je kind leren?

  1. Sta altijd even stil voordat je iets koopt. En denk even na over wat er erna gebeurt. Bijvoorbeeld dat je dan minder spaargeld hebt en dus iets anders niet kunt kopen. Of dat je teleurstelling voelt. Omdat je dit ding eigenlijk helemaal niet zo graag wilde, maar je hebt laten verleiden.
  2. Wil je dit product echt graag hebben en waarom dan? Zijn er nog andere, vergelijkbare producten waar je uit kunt kiezen? Is er niet toevallig eentje die je liever wilt hebben?
  3. Is de aanbieding echt goed? Of lijkt dit alleen maar zo?

Monnie-quiz: wat is de beste aanbieding?

Weet jij als ouder zelf meteen wat de beste aanbieding is? Zet onderstaande aanbiedingen samen met je kind in de goede volgorde en ontdek dat niet elke aanbieding even goed is.

In welke aanbieding is de prijs per zak het laagst? Een zak snoep kost normaal € 1, maar kun je nu kopen voor …

  1. 1+1 gratis
  2. 2e halve prijs
  3. 2+1 gratis
  4. 3 zakken voor € 2,50
  5. 30% korting

(de oplossing vind je onderaan de pagina)

Stap 3: Onderschat de invloed van rolmodellen niet

Kinderen zijn makkelijk te beïnvloeden. Dat merk je bijvoorbeeld al als je kind iets zegt als: “bij Pieter mag dat wel”, of “Pieter heeft wel al een telefoon”. Reclamemakers weten dat. En maken daar dankbaar gebruik van. Bijvoorbeeld: als een favoriete vlogger een bepaalde trui heeft, vindt je kind dat waarschijnlijk een coole trui. Kan je kind deze trui vervolgens via een linkje kopen, ook nog mét korting, dan voelt dat natuurlijk als een geweldige kans.

Ruim twee derde (71%) van de kinderen van 8-12 jaar geeft aan soms tot heel vaak iets te willen hebben omdat ze een bekend persoon, influencer of vlogger ermee hebben gezien.
Bron: Wijzer in geldzaken - Rapport ‘Bedwing de Bling’, maart 2023.


Meer cijfers over kinderen van 8-12 jaar:

  • 60% bespreekt met vrienden producten die zij op social media hebben gezien.
  • 31% wil iets hebben, zodat zij de eerste zijn in de vriendengroep.
  • 46% is jaloers op het leven van een influencer.
  • 58% ziet in dat het leven van een influencer op social media mooier lijkt dan het in werkelijkheid is.
  • 50% denkt niet te worden beïnvloed om producten te kopen die worden aangeprezen door influencers.

Monnie-weetje:

Vloggers mogen alleen nog maar reclame maken als ze duidelijk vermelden dat het om reclame gaat. Maar de vraag is of kinderen hierdoor leren om de juiste keuzes te maken.

Stap 4: Erken je eigen invloed

Als ouder heb je meer invloed dan je misschien denkt. Bespreek de invloed van reclame met je kind en laat zien hoeveel reclame er wordt gemaakt. Kijk eens mee met je kind (vlogs, games) om zelf aan te geven wanneer er reclame voorbij komt.  

Speel bijvoorbeeld het sluikreclamespel als je televisie kijkt. Vraag tijdens het televisie kijken wie als eerste een verborgen reclameboodschap ziet. Dit kan een kledingmerk zijn, of bijvoorbeeld een chipsmerk of make-up. Zo leer je je kinderen sluikreclame herkennen.

Tip van Monnie:

Kijk samen met je kind naar de verpakking van producten op de keukentafel. Leg uit hoe bedrijven verpakkingen voor kinderen aantrekkelijk maken met spelletjes of afbeeldingen van stripfiguren.

Ook goed om op te letten: Soms kun je in een spel iets extra’s krijgen als je bijvoorbeeld 10x iets liket. Of als je andere mensen uitnodigt voor hetzelfde spel. Dit is geen reclame, en het kost geen geld, maar het is wel ook een manier om je kind te verleiden.

Antwoorden quiz:

Dit zijn de antwoorden op de aanbiedingenquiz van eerder op deze pagina:

1.    0,50 per zak (de winnaar!)
2.    0,75 per zak
3.    0,66 per zak
4.    0,83 per zak
5.    0,70 per zak

De beste aanbieding is dus 1+1 gratis, de slechtste is 3 zakken voor € 2,50.

SNS Jongerenpakket openen

SNS Jongerenpakket openen

Een eigen betaal- en spaarrekening voor je kind is een leuke en leerzame manier om met geld om te gaan.
Kinderen en geld

Kinderen en geld

Jong geleerd is oud gedaan. Wat kun je als ouder doen en waar moet je aan denken?