Opnieuw identificeren in de SNS App
Waarom opnieuw identificeren?
Toen je voor het eerst een particuliere of zakelijke rekening bij SNS opende, heb je je identiteitsbewijs- en persoonsgegevens gegeven. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een 1-cent storting vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft). (de Wwft)
Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.
We zijn volgens die wet verplicht om jou te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent. We moeten persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Als er gegevens van je ontbreken of je niet goed bent geïdentificeerd, dan mogen we je bank niet meer zijn. Dat willen we voorkomen en daarom is het nodig dat je je opnieuw identificeert.
Waarom opnieuw identificeren in 1 minuut
Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren
- Je Nederlandse paspoort of identiteitskaart (met een rijbewijs kan het niet)et niet)
- Je smartphone met een NFC-chip (op een tablet kan het niet)
- De SNS App
Zo werkt het
- Login in de SNS App, ga naar openstaande acties en start de ID-check.
- Maak een scan van de fotopagina van je paspoort of identiteitskaart.
- Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
- Maak een “selfie” van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID.
- Vul nog enkele gegevens aan.
Bekijk ook de video met een stap voor stap uitleg: Jezelf opnieuw identificeren
Wanneer opnieuw identificeren?

Hoe weet ik dat het veilig is?
Je identificeert je alleen in de vertrouwde SNS App. We vragen je nooit om je te identificeren via een link, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan direct contact met ons op. Meer weten? Zo herken je fraude
Heb je een vraag?
-
Dan kun je je nu nog niet opnieuw identificeren. In de toekomst maken we het ook mogelijk dat je met een ander identiteitsbewijs jezelf opnieuw kunt identificeren. Je hoeft voor nu niets te doen.
-
Je kunt je op dit moment alleen opnieuw identificeren via de SNS App. Download de SNS App via Google Play of de App Store.
Heb je hulp nodig bij het installeren? Kijk dan bij SNS App downloaden en installeren
De app is ook handig én veilig
Met de SNS App kun je natuurlijk ook geld overmaken, je saldo checken of afschrijvingen bekijken. Het is hartstikke veilig. Je logt in met je eigen pincode of je vingerafdruk. Als je je inloggegevens geheim houdt, kan alleen jij bij je geld. De app slaat geen financiële gegevens op in je telefoon. -
Lukt de gezichtsherkenning niet? Of heb je een ander probleem? Bekijk de video hieronder. Kom je er even niet uit? Geen probleem. Je kunt het op een later moment nog eens proberen. Je krijgt dan opnieuw een bericht in de SNS App en in Mijn SNS.
-
Om de ID-check te kunnen doen, heb je een telefoon met een NFC-chip nodig. Die kan verbinding maken met de chip in je paspoort of identiteitskaart en zo je gegevens uitlezen. Bij de meeste moderne toestellen zit dit ingebouwd en staat dit standaard aan. Bij een Android-telefoon kun je dit controleren onder je instellingen bij ‘Verbonden apparaten’. Als je ‘NFC’ of een vergelijkbare optie ziet staan, heeft je toestel deze functie. Vink de NFC-chip hier aan als deze nog niet aan staat. Heb je een iPhone? Bij de iPhone 6 en nieuwer (ook de iPhone SE) is er een NFC-chip aanwezig.
Heeft je telefoon geen NFC-chip? Geen probleem. Dan komen we later bij je terug.
-
De gegevens die je verzendt, blijven niet op je telefoon staan. Ze worden direct verwijderd.
We moeten je persoonlijke gegevens opslaan in onze beveiligde systemen. We gaan er zorgvuldig mee om. Wil je daar meer over weten? Je leest het in ons Privacyreglement.
-
We moeten alle kenmerken kunnen controleren op een identiteitsbewijs. Als je gegevens afschermt is dat niet mogelijk. We zijn wettelijk verplicht om je BSN op te slaan. Die hebben we nodig om informatie door te geven aan de Belastingdienst.
-
Nee, het identificeren gebeurt in de SNS App. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de KopieID app.
-
We vragen persoonsgegevens op van alle rekeningen die in onze administratie staan. Mogelijk gaat het om een rekening die je al heel lang niet gebruikt en waarvan je misschien dacht dat de rekening was opgeheven. Of misschien ben je wettelijk vertegenwoordiger van iemand anders met een rekening bij SNS of een gemachtigde van een organisatie met een rekening bij SNS. Ook deze vertegenwoordigers en gemachtigden worden gevraagd zich opnieuw te identificeren.
-
Heb je vragen? Kijk dan hier voor onze contactmogelijkheden.

Hoe werkt identificeren