Opnieuw identificeren in de SNS App

De komende tijd vragen we een groot deel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren bij SNS. We zijn door wetgeving namelijk verplicht om dat te doen. Identificeren gaat heel gemakkelijk in de SNS App.

Waarom opnieuw identificeren?

Toen je voor het eerst een particuliere of zakelijke rekening bij SNS opende, heb je je identiteitsbewijs- en persoonsgegevens gegeven. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een 1-cent storting vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft). (de Wwft)

We zijn volgens die wet verplicht om jou te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent. We moeten persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Als je niet goed bent geïdentificeerd, dan mogen we je bank niet meer zijn. Dat willen we voorkomen en daarom is het nodig dat je je opnieuw identificeert.

Meer over klantonderzoek

Waarom opnieuw identificeren in 1 minuut

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com

Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren

  • Je Nederlandse paspoort of identiteitskaart (met een rijbewijs kan het niet)
  • De SNS App

Zo werkt het

  1. Login in de SNS App, ga naar openstaande acties en start de ID-check.
  2. Maak een scan van de fotopagina van je paspoort of identiteitskaart.
  3. Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
  4. Maak een “selfie” van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID.
  5. Vul nog enkele gegevens aan.

Wanneer opnieuw identificeren

Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht in de SNS App of in Mijn SNS. Je krijgt ook eerst een e-mail waarin we aangeven dat er een bericht voor je is in de SNS App of in Mijn SNS. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.

Hoe weet ik dat het veilig is

Je identificeert je alleen in de vertrouwde SNS App. We vragen je nooit om je te identificeren via een link, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan direct contact met ons op. Meer weten? Zo herken je fraude

Heb je een vraag?

  • Heb je geen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Dan kun je je nu nog niet opnieuw identificeren. In de toekomst maken we het ook mogelijk dat je met een ander identiteitsbewijs jezelf opnieuw kunt identificeren.
  • Je kunt je op dit moment alleen opnieuw identificeren via de SNS App. Download de SNS App via Google Play of de App Store.

    Heb je hulp nodig bij het installeren? Kijk dan bij SNS App downloaden en installeren

    De app is ook handig én veilig
    Met de SNS App kun je natuurlijk ook geld overmaken, je saldo checken of afschrijvingen bekijken. Het is hartstikke veilig. Je logt in met je eigen pincode of je vingerafdruk. Als je je inloggegevens geheim houdt, kan alleen jij bij je geld. De app slaat geen financiële gegevens op in je telefoon.

  • Lukt de gezichtsherkenning niet? Of heb je een ander probleem? Bekijk de video hieronder. Kom je er even niet uit? Geen probleem. Je kunt het op een later moment nog eens proberen. Je krijgt dan opnieuw een bericht in de SNS App en in Mijn SNS.

    Oeps! Geen video

    Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
    Kies een andere cookie-instelling
    Of kijk deze video op youtube.com

  • De gegevens die je verzendt, blijven niet op je telefoon staan. Ze worden direct verwijderd.

    We moeten je persoonlijke gegevens opslaan in onze beveiligde systemen. We gaan er zorgvuldig mee om. Wil je daar meer over weten? Je leest het in ons Privacyreglement.

  • We moeten alle kenmerken kunnen controleren op een identiteitsbewijs. Als je gegevens afschermt is dat niet mogelijk. We zijn wettelijk verplicht om je BSN op te slaan. Die hebben we nodig om informatie door te geven aan de Belastingdienst.
  • Nee, het identificeren gebeurt in de SNS App. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de KopieID app.
Identificeren? Waarom?

Identificeren? Waarom?

Voor wie het precies wil weten: meer uitleg over de wetgeving.
Identificeren vanuit het buitenland

Identificeren vanuit het buitenland

Woon je in het buitenland en moet je je identificeren bij ons?