Opdrachten: rechtstreeks of via bemiddeling?
Rechtstreeks
Het is voor jou als zzp’er bijna altijd het gunstigst als opdrachtgevers jou rechtstreeks inhuren. Directe lijnen, controle over de afspraken, verschillende opdrachtgevers en directe facturatie.
Netwerk en acquisitie
Om eigen opdrachten te regelen, heb je een groot eigen netwerk nodig en heb je veel aan mond-tot-mondreclame. Je kunt natuurlijk ook actief aan acquisitie doen om je klantenkring uit te breiden. Onderaan deze pagina vind je daarvoor tips.
- Je betaalt geen marge aan een tussenbureau.
- Korte lijnen, rechtstreeks contact met je opdrachtgever.
- Je moet zelf aan acquisitie doen en netwerken.
Je moet zelf contracten (en algemene voorwaarden) opstellen en uitonderhandelen.
Preferred suppliers
Sommige bedrijven werken alleen met preferred suppliers. Dat wil zeggen dat ze alleen of het liefst werken met klanten die in hun systeem bekend zijn. Als zzp’er kom je daar moeilijk tussen. Wil je echt voor dat bedrijf werken? Dan zal dat waarschijnlijk alleen via een tussenbureau kunnen.
Voorbeeld
Bram, 29, werkzaam als vormgever: “Ik krijg de meeste opdrachten binnen via mond-tot-mondreclame en mijn eigen website. Rechtstreeks werkt voor mij perfect, want ik maak zelf mijn afspraken met opdrachtgevers, ook over prijs en planning. Dat werkt prettiger dan met een tussenbureau."
Via via met een vergoeding
Misschien raadt iemand uit je netwerk je aan of ken je mensen die je kunnen koppelen aan interessante opdrachtgevers.
Soms vraagt degene die voor jou bemiddelt een vergoeding voor het aanbrengen van de klus. Dat kan een eenmalig bedrag zijn of bijvoorbeeld 5% per gewerkt uur.
Je kunt ook een percentage afspreken dat steeds wat minder wordt: bijvoorbeeld voor de eerste 100 uren 10%, de tweede 100 uren 5% en daarna geen vergoeding meer.
De bemiddelaar trekt zich meestal terug nadat hij je heeft gekoppeld aan de opdrachtgever. Je hebt dus verder rechtstreeks contact met de opdrachtgever.
- De marge is vaak lager dan bij een tussenbureau.
- Via via, dus ook goed voor je eigen netwerk.
- Je bent vaak wel geld kwijt aan de bemiddeling.
Voorbeeld
Mahmut, zelfstandig schilder: “Ik word vaak gevraagd voor klussen waar ik geen tijd voor heb: een nadeel van een eenmanszaak. Omdat ik wel jaren hard aan mijn netwerk heb gewerkt, vraag ik een vergoeding aan de zzp’er die ik aanbeveel. Meestal een percentage van het uurtarief dat daalt naarmate de klus langer duurt."
Via detachering
Er bestaan veel detacheringsbureaus voor zzp’ers. Ze huren jou in en maken zelf de afspraken met de opdrachtgevers. Jij factureert niet aan de opdrachtgever, maar aan het detacheringsbureau.
Voordeel is dat een detacheringsbureau een groot netwerk heeft in jouw branche, en de zakelijke kant van de opdrachten op zich neemt.
Nadeel is dat je vaak inlevert op je uurtarief, omdat het detacheringsbureau een marge krijgt.
Een ander nadeel als je alleen voor 1 opdrachtgever werkt kan zijn dat je er heel goed op moet letten dat de opdrachtgever geen directe of indirecte invloed uitoefent op de door jou verrichte werkzaamheden (de zogenaamde gezagsverhouding). Als dat wel het geval is kan de belastingdienst dat als schijnzelfstandigheid zien. Je hebt dan geen recht op fiscaal voordeel als ondernemer. Daarnaast loopt je opdrachtgever (of jij, afhankelijk van hoe het in je overeenkomst van opdracht geregeld is) het risico dat deze alsnog de rekening voor de loonbelasting krijgt.
- Het tussenbureau heeft vaak veel goede klanten.
- Handig als je zelf niet zo goed bent in acquisitie en zakelijke afspraken.
- Je uurtarief is vaak lager vanwege de marge.
- De Belastingdienst kan vinden dat je te weinig opdrachtgevers hebt en dus geen ondernemer bent.
Voorbeeld
Femke, tekstschrijver: “Ik werk vrij veel via tussenbureaus. Zij hebben goede klussen, doen alle acquisitie en maken de afspraken. Daarom is mijn uurtarief lager dan wanneer ik mezelf rechtstreeks verhuur. Soms is dat verschil in uurtarief best groot. Maar zelf zou ik deze klussen niet snel krijgen, dus daarom vind ik het prima zo."
Netwerken en acquisitie
Om aan genoeg en goede opdrachtgevers te komen, is het belangrijk om te netwerken en aan acquisitie te doen. Een paar tips:
- Maak een website waarop je je diensten of producten op een professionele manier aanbiedt. Met uitnodigende contactgegevens.
- Focus op de mensen die je echt wilt bereiken.
- Maak gebruik van social media. Post bijvoorbeeld vraagstukken, oplossingen of blogs op LinkedIn.
- Ga naar relevante netwerkborrels of congressen, waar je potentiële nieuwe klanten ontmoet. Wees duidelijk over wie je bent en wat je voor hen kunt betekenen.
- Vraag, met mate, en alleen als je het gevoel hebt dat het kan, om een beoordeling van opdrachtgevers voor op je website of LinkedIn.
- Doe je werk goed. Een tevreden klant is je ingang tot de volgende opdracht. Via via is een belangrijke doorverwijzing voor zzp’ers.
SNS ZZP Rekening
Pagina laatst aangepast: 20 juli 2024