Beslag op je rekening
Dit moeten we doen
Omdat een deurwaarder het beslag regelt, kunnen we niet controleren of het beslag terecht is. Maar van de wet moeten we wel meewerken. Dat doen we zo:
1. De schuld verrekenen
In onze voorwaarden staat (artikel 25 van de Algemene Bankvoorwaarden) dat we het geld op je rekening verrekenen met de schuld die je hebt. Dat noemen we het verrekenrecht.
2. Een bedrag blokkeren
Als we een beslag binnen krijgen, dan blokkeren we je betaal-, spaar- of beleggingsrekening. Maar niet helemaal. De deurwaarder geeft ook altijd door wat het beslagvrije bedrag is. Dat geld kun je wel opnemen. Hoeveel je beslagvrije bedrag is, hangt af van je gezinssituatie. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.
Meer over het beslagvrije bedrag
3. Een verklaring naar de deurwaarder sturen
We moeten van de wet aan de deurwaarder laten weten wat het saldo op je rekening is op het moment van de beslaglegging. We gebruiken hiervoor een zogenaamde derdenverklaring. Die verklaring sturen we 2 weken na de beslaglegging naar de deurwaarder.
Stuur je verzoek naar beslagleggingen@devolksbank.nl. Zet in je mailtje je naam, geboortedatum en het rekeningnummer waar het om gaat.
4. Het schuldbedrag overboeken
Als de deurwaarder onze derdenverklaring heeft gekregen, dan horen we welk bedrag we moeten overboeken. Dat noemen we afdragen. We boeken het bedrag dan over van jouw rekening naar de rekening van de deurwaarder. Daarna stopt het beslag op je rekening. De deurwaarder kan je vertellen hoe je schuld verder wordt afgehandeld.
Kosten
Voor het verwerken van het beslag betaal je kosten. Dat staat in onze Algemene Bankvoorwaarden. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld het blokkeren van het bedrag op je rekening en het versturen van de verklaring. We boeken de kosten van je rekening als we de verklaring naar de deurwaarder sturen.