Fraude en incidenten melden
-
- Heb je iets online gekocht, maar niks ontvangen? Wij kunnen dan niets voor je doen. Doe online aangifte. Daarna kun je eventueel onder bepaalde voorwaarden de NAW-gegevens van de verkoper opvragen om een civiele procedure te starten.
- Zie je betalingen in je rekeningoverzicht die je niet herkent of heb je geld overgemaakt, maar twijfel je achteraf? Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.
-
- Heb je persoonlijke gegevens (zoals pincode, beveiligingscodes van je digipas of persoonsgegevens) gedeeld via een link, telefonisch of aan de deur?
- Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.
-
- Is je digipas kwijt of gestolen?
- Heb je je digipas opgestuurd naar of meegegeven aan een crimineel?
- Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.
-
- Is je pinpas kwijt of gestolen?
- Heb je je pinpas opgestuurd naar of meegegeven aan een crimineel?
- Maakt iemand misbruik van je pasgegevens?
- Blokkeer de pas en meld het meteen: 030 - 633 30 00.
-
- Is je creditcard kwijt of gestolen?
- Heb je je creditcard opgestuurd naar of meegegeven aan een crimineel
- Maakt iemand misbruik van je pasgegevens?
- Blokkeer de pas en meld het meteen: 030 - 633 30 00.
-
- Is je telefoon kwijt of gestolen?
- Heb je je telefoon meegegeven aan een crimineel?
- Schakel de SNS App op afstand uit.
- Is Apple Pay of Google Pay geactiveerd? Schakel dit dan uit.
- Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.
-
- Heb je een SMS, email of WhatsApp-bericht gehad met een link of betaalverzoek?
- Heb je op een link uit het bericht geklikt, een betaling gedaan of gegevens gedeeld? Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.
- Heb je nergens op geklikt en geen gegevens gedeeld? Dan heb je veilig gehandeld, stuur het bericht door naar valse-email@sns.nl. We laten de valse website dan blokkeren.
Wat doen wij na een melding van fraude?
We blokkeren misbruikte betaalmiddelen om (meer) schade te voorkomen.
We proberen je geld terug te halen door contact op te nemen met de banken en ontvangende partijen waar de frauduleuze betalingen naar gedaan zijn.
We starten een onderzoek naar de betalingen.
We blokkeren rekeningen van ontvangers van frauduleuze betalingen als we meldingen krijgen van andere banken.
We blokkeren valse websites die zogenaamd van SNS zijn.
We houden contact met je over de verdere afhandeling van de zaak.

Veilig internetbankieren
Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
