NAW-gegevens opvragen na fraude
Opgelicht?
Meestal krijg je na een online aankoop netjes je producten geleverd. Maar soms gaat dit mis en blijkt nadat je hebt betaald dat je bent opgelicht. Of je bent opgelicht via een bericht van een zogenaamde bekende, bank, bedrijf of overheidsinstelling waarna je zelf geld hebt overgemaakt. Achteraf bleek het te gaan om een crimineel die zich als iets of iemand anders voordeed.
Je geld terugkrijgen
Je kunt proberen je geld terug te krijgen. Dat gaat in 2 stappen:
Vraag de NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) van de oplichter bij ons op. We kunnen die niet altijd zomaar geven. Hiervoor gelden voorwaarden.
Heb je de NAW-gegevens gekregen? Dan kun je een civiele procedure starten om je geld terug te eisen. Het is niet de bedoeling dat je voor eigen rechter gaat spelen. Neem contact op met een advocaat, deurwaarder of incassobureau om de procedure te starten.
Voorwaarden voor het opvragen van NAW-gegevens
-
Opgelicht bij een online aankoop en wil je de NAW-gegevens van de oplichter van ons? Dan gelden deze voorwaarden:
- Je hebt betaald, maar de oplichter heeft niets geleverd.
- Je hebt al geprobeerd om je geld terug te krijgen van de oplichter of van een handelsplatform, maar dat is niet gelukt.
- Je hebt de oplichter betaald vanaf je SNS-betaalrekening.
- De betaling aan de oplichter is niet ouder dan 13 maanden.
- Het rekeningnummer van de oplichter is een Nederlandse IBAN.
- Je kunt de NAW-gegevens van de oplichter zelf niet op een andere manier opzoeken of opvragen.
- Je hebt online aangifte gedaan bij de politie.
- Je krijgt op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing over het IBAN van de oplichter, in een rood kader. Maak hier een screenshot van.
-
Iemand heeft zich voorgedaan als een bekende, bedrijf, bank of overheidsinstelling en jou onder valse voorwendselen gevraagd een bedrag te betalen. Wil je de NAW-gegevens van de oplichter van ons? Dan gelden deze voorwaarden:
- Je hebt al geprobeerd om het geld terug te krijgen van de oplichter, maar dat is niet gelukt. En je hebt geen vergoeding van ons gekregen.
- Je hebt betaald aan een onbekend persoon of bedrijf en je kunt de NAW-gegevens van de oplichter zelf niet op een andere manier opzoeken of opvragen.
- Je hebt de oplichter betaald vanaf je SNS-betaalrekening.
- De betaling aan de oplichter is niet ouder dan 13 maanden.
- Het rekeningnummer van de oplichter is een Nederlandse IBAN.
- Je hebt bij de politie al aangifte gedaan van deze oplichting.
NAW-gegevens opvragen
Voldoe je aan de voorwaarden? Neem dan contact met ons op om de NAW-gegevens op te vragen.
Als we je aanvraag goedkeuren, dan krijgt de (vermeende) oplichter eerst een verzoek om binnen 3 weken het geld terug te betalen. Is het geld niet teruggeboekt? Dan krijg je de NAW-gegevens van ons.
Goed om te weten: Soms kunnen we je de NAW-gegevens niet geven.
Bijvoorbeeld als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is, of iemand die onder curatele staat.

Veilig internetbankieren
