Training Veilig Bankieren: de tips op een rij
Whatsappfraude en hulpvraag-oplichting
Maak afspraken over betaalverzoeken met je familie en vrienden om te voorkomen dat je slachtoffer wordt. Bel bijvoorbeeld altijd met iemand die jou om geld vraagt. Gebruik hiervoor altijd het nummer uit je eigen adresboek en niet een zogenaamd ‘nieuw’ nummer. Kun je die persoon niet meteen bereiken? Maak geen geld over. Niemand gesproken betekent niets overboeken!
Oplichting via Marktplaats
Voorkom dat opgelicht wordt via verkoopplatforms als Marktplaats. Houd daarvoor de volgende punten in gedachten:
- Maak gebruik van de betaalmogelijkheden op het verkoopplatform of maak zelf geld over via de app van de bank. Een betaallink van een verkoper kan vals zijn en je doorsturen naar een nagemaakte betaalomgeving. Als je daar je gegevens invoert, kan een oplichter je bankrekening overnemen.
- Stuur nooit een foto van je identiteitsbewijs, bankafschrift of bankpas als iemand daar om vraagt. Daarmee loop je een groot risico slachtoffer te worden van identiteitsfraude.
- Het is nooit nodig om een zogenaamde verificatiebetaling te doen voordat iemand geld naar je kan overmaken. Onthoud: je hoeft nooit geld te betalen om geld te krijgen.
- Voorkom dat oplichters misbruik maken van je telefoonnummer, adres of e-mail door deze niet zomaar openbaar te plaatsen op verkoopplatformen. Dit kun je aanpassen bij de instellingen van het platform.
Vertrouw op je onderbuikgevoel
Je onderbuikgevoel is een goede raadgever. Dat er iets niet pluis is, kan een voorspeller zijn van naderend onheil. Ook als je maar een béétje twijfelt of je misschien wordt opgelicht, is het slim om te checken of een bericht, link of telefoontje wel echt is. Op Marktplaats kan een hoog bod, of iemand die meteen reageert met een link met een betaalverzoek een voorbeeld zijn wat te mooi lijkt om waar te zijn.
Phishing
Phishing-berichten zijn nepberichten waarmee iemand achter jouw inlogcodes en andere gevoelige informatie probeert te komen. Bijvoorbeeld door jou op een bepaalde link te laten klikken. Phishing berichten krijg je vaak per e-mail, maar ze worden ook op andere manieren verstuurd, zoals per SMS. Zo herken je phishingberichten:
- Zet de afzender je onder druk om meteen iets te doen, zoals geld overmaken of codes doorgeven? Dan heb je waarschijnlijk te maken met criminelen.
- Controleer het e-mailadres van de afzender. Onze e-mails komen altijd van @sns.nl of @e-mail.sns.nl
- Onthoud: een bank stuurt geen link naar de inlogpagina. Wij vragen je altijd zelf het webadres van de inlogpagina in de adresbalk te typen.
- Krijg je een e-mail uit naam van SNS en vertrouw je het niet? Stuur deze door naar valse-email@sns.nl en gooi de mail vervolgens weg.
- Heb je toch geklikt en iets ingevuld? Bel ons meteen op 030 - 633 30 00. Handig: via je bankieren app kun je ook zelf alvast rekeningen en passen blokkeren.
Gijzelsoftware
Klink je op een link in een phishingmail? Dan kun je zonder dat je het doorhebt gijzelsoftware installeren op je computer. Dit wordt ook wel ransomware genoemd. De oplichter maakt vervolgens je computer onbruikbaar door je bestanden achter slot en grendel te zetten en eist losgeld zodat jij weer bij je bestanden kan. Het is maar de vraag of je de ontgrendelsleutel echt krijgt als je betaalt. Betaal dus nooit, maar probeer je computer te laten herstellen door een erkende reparateur.
Virussen
Virussen worden ook regelmatig verspreid via bijlagen in e-mails. Virussen zijn schadelijk omdat ze binnen in de computer schade aanrichten. Je computer wordt langzamer en jouw gevoelige gegevens kunnen gewist of gestolen worden. Zorg daarom dat je een goede virusscanner op je computer installeert, dat beschermt je tegen de meestvoorkomende virusvarianten.
Spoofing
Bij spoofing word je gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker. Hoe voorkom je dat je hier slachtoffer van wordt? Onthoud de volgende twee tips.
- Banken vragen je nooit om overboekingen te doen, je pincodes of beveiligingscodes te geven, je bankpas af te staan of hen mee te laten kijken op je computer. Houd pincodes en beveiligingscodes dus geheim en maak nooit geld over als daarom wordt gevraagd. En je bankpas? Je bank vraagt je nooit om die op de post te doen. En er komt ook geen medewerker langs om hem op te halen.
- Twijfel je over een telefoontje of sms uit naam van de bank, omdat bijvoorbeeld wordt gevraagd of je geld wilt overmaken? Hang op, klik weg en bel je bank zelf via het nummer dat staat op de officiële website van je bank. Een echte bankmedewerker zal dit geen enkel probleem vinden!
Geldezels
Internetcriminelen ronselen mensen die gestolen geld voor hen kunnen wegsluizen. Ze vragen bijvoorbeeld of je snel geld wil verdienen, door bedragen op jouw rekening te mogen storten. Jij moet die vervolgens contant aan de ronselaar geven. Of ze vragen je je bankpas en pincode even ‘uit te lenen’. Trap er niet in: het criminele geldspoor leidt zo naar jou, en niet naar de oplichter. En jij wordt gestraft, terwijl de echte crimineel de dans ontspringt. Onthoud:
- Als een verhaal te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Ga er niet op in en geef nooit jouw bankrekening of bankpas uit handen. Laat ook geen geld op je rekening storten om het vervolgens te pinnen voor een onbekende. Praat met je omgeving over geldezels om te voorkomen dat in jouw kring slachtoffers vallen. Jouw betaalpas is voor jou alleen!
- Heeft iemand je gevraagd je pas of pincode uit te lenen? Meldt dit dan altijd bij de politie. Zo wordt de kans kleiner dat oplichters geldezels kunnen vinden. En je helpt de politie om de oplichters op te pakken.