De eerste mobiele telefoon van je kind
Hoi! Ik ben Monnie
Met mijn tips en adviezen maak je je kind financieel slim.
Monnie-tip 1: kies het juiste moment
Veel ouders denken dat de overgang naar de middelbare school het juiste moment is voor een eerste mobiele telefoon. Maar het kan verstandig zijn om er juist al eerder eentje te geven. Bijvoorbeeld in de zomer van groep 7 naar 8. Want op de middelbare school heb je ineens veel minder zicht op wat je kind doet.
Sandrijn, moeder van Mads (11)
“Eigenlijk hadden we bedacht: Mads krijgt een mobiele telefoon als hij naar de middelbare school gaat. Maar mijn collega met oudere kinderen gaf toen de tip om de telefoon juist nu al - van groep 7 naar 8 - te geven. Nu heb je nog grip op wat hij ermee doet, kun je het nog een beetje in de gaten houden en vindt hij het prima om dingen samen en in overleg te doen.”
Monnie-tip 2: maak duidelijke afspraken
Veel kinderen kijken ernaar uit: eindelijk hun eigen mobiele telefoon. Want klasgenootje 1 heeft er al eentje en klasgenootje 2 heeft hem al sinds groep 6. Nu is dan eindelijk het moment aangebroken dat jouw kind er ook eentje krijgt. En dan is de aantrekkingskracht groot om er de hele dag mee te willen spelen.
Dus wees slim en stel regels op. De afspraken maak je over dit soort vragen:
- Hoeveel uur per week mag je kind ermee bezig zijn?
- Gaat telefoontijd af van schermtijd (bijvoorbeeld tv en tablet)?
- Hoe houden jullie de tijd bij?
- Mag de telefoon alleen in de woonkamer gebruikt worden of mag ie ook mee naar de slaapkamer? Of … naar de wc?
- Mag alles op de telefoon, of mogen sommige dingen niet? Bijvoorbeeld apps downloaden waarvoor je moet betalen?
Sandrijn, moeder van Mads (11)
“Je wilt natuurlijk een goed voorbeeld zijn. Daarom probeer ik zelf nu ook minder op mijn telefoon te zitten. Maar dat is nog best lastig. Want je merkt hoe afhankelijk je van dat apparaat bent geworden. Een foto maken, een recept opzoeken, muziek luisteren – alles doe je ermee, je pakt hem er steeds bij.”
Monnie-weetje:
Wist je dat er apps zijn die de schermtijd van je kind kunnen regelen? Je stelt bijvoorbeeld in dat je dochter 45 minuten per dag op het scherm mag, en daarna gaat het scherm op zwart. En als je kind een app wil downloaden, kan dat pas als jij via de app toestemming geeft.
Monnie-tip 3: regel het financieel
Een mobiele telefoon kopen en hebben is een behoorlijke uitgave. Het toestel zelf is 1 ding, maar een abonnement of prepaidkaart moet ook betaald. Maak duidelijke afspraken hierover, zoals:
- Wie betaalt het toestel, of doen jullie dat samen? En kies jij als ouder het toestel, of mag je kind dat doen? En in dat laatste geval: moet hij of zij dan meer bijdragen?
- Ga je voor prepaid of abonnement?
- Wie betaalt het abonnement, of doen jullie dat samen?
- Mag je kind alleen met WiFi-verbinding internetten, of sluiten jullie een abonnement met data af?
- Als de bundel of de kaart leeg is, is het dan sowieso op = op? Of mag je kind bijkopen, en is dat dan van eigen geld en/of alleen in overleg?
- Als je kind zelf moet meebetalen, laat de abonnementskosten dan van de eigen betaalrekening gaan. Eventueel verhoog je hiervoor het zakgeld. Zo ziet je kind meteen wat bijkopen van data doet, en is de ‘pijn’ beter voelbaar.
Sandrijn, moeder van Mads (11)
“Mads heeft van ons geen nieuwe telefoon gekregen, maar een oude van mij. We hebben een familieabonnement afgesloten, dus we kunnen nu vanuit ons account bepalen hoeveel gigabyte hij krijgt. Is het op, dan zouden we bij kunnen kopen. Maar eerst probeert hij het maar met wat hij nu krijgt: 1 gigabyte per maand. Dan leert hij vanzelf dat hij zonder wifi beter geen YouTube-filmpjes kan kijken. En hij heeft op zo veel plekken wifi, zelfs op school. We kunnen zijn abonnement ook pauzeren trouwens, mochten we dat ooit nodig vinden.”
Opgelet: openbare wifi
Een openbaar wifinetwerk, dus waar je geen password voor nodig hebt, is heel aantrekkelijk voor hackers. Leer je kind dus om in te loggen op beveiligde netwerken.
Monnie-tip 4: zoek samen een aanbieding
Je herkent het vast: die online zoektocht naar de beste aanbieding voor een telefoon kan behoorlijk pittig zijn. Het is een moeras waar je gemakkelijk in kunt verzuipen.
Ga je een nieuw toestel kopen? Dan is het helemaal niet gek om je kind bij de speurtocht te betrekken. Bespreek prijsverschillen tussen de merken, aanbieders en abonnementen. En wijs hem of haar vooral op aanbiedingen die te goed zijn om waar te zijn, en hoe je een aanbieding eigenlijk checkt.
Zie ook: Hoe leer je je kind omgaan met de verleiding van reclame?
Waar je op kunt letten:
- Een tijdelijk maandbedrag (maar na 2 maanden al betaal je het dubbele).
- Een langlopend contract (2 jaar, terwijl je kind volgend jaar misschien een andere keuze wil maken).
- Welke kosten je betaalt als je een limiet overschrijdt.
- Of en hoeveel je betaalt voor de aanschaf van een toestel, bovenop de abonnementskosten.
Kinderen kunnen (bijvoorbeeld via social media) benaderd worden om hun gegevens te geven, in ruil voor een betere telefoon of een uitbreiding van hun beltegoed. Dit is fraude. Vertel je kind dat dit kan gebeuren en vooral dat je kind nooit zijn of haar gegevens moet delen.
Monnie-weetje:
Wist je dat je geen BKR-registratie krijgt als je een sim only abonnement afsluit of een toestel koopt onder de € 250? Bij een toestel boven de € 250 met abonnement is er altijd een BKR-registratie.
Monnie-tip 5: maak je kind 'mediawijs'
Mediawijsheid is op een veilige en slimme manier omgaan met media: sociale media, internet, telefoons, kranten, enz. Je kunt je kind niet vroeg genoeg leren dat sommige dingen slim zijn om te doen (je socialmedia-account achter een slotje zetten bijvoorbeeld) en andere dingen echt onverstandig zijn (alles geloven wat je leest bijvoorbeeld).
Mediawijsheid is een groot ding op scholen. En dat is niet gek: want stel je eens voor dat je opgroeit in deze tijd met die overweldigende hoeveelheid informatie. En alle sociale online regels die je nog niet kent. Als ouder kun je hier een belangrijke rol in spelen, door samen met je kind te kijken naar zijn online gedrag.
Sandrijn, moeder van Mads (11)
“Mads bleek ineens een Instagram-account te hebben aangemaakt. Een openbaar profiel, waar hij allemaal mensen op had toegelaten die hij niet kende. We hebben er samen een privé-account van gemaakt, en we zijn alle contacten langsgegaan. Ken je die? Zo nee, dan verwijderen we die. Aan dat soort dingen merk je dat hij veel nog niet weet. Laatst zei hij ook: “Mama, ik denk dat mijn 4G op is.””
Positieve ervaring
Een mobiele telefoon kan zeker ook de creatieve kant van kinderen naar boven halen. Sandrijn: “Mads zoekt samen met zijn vriendje dat nu ook net een mobiel heeft gekregen, op YouTube grappige filmpjes op. Die spelen ze dan helemaal na. Heel serieus, zo goed mogelijk, op een heel eigen manier. Heel leuk, en heel creatief. Zo kan het dus ook.”
Lees het hele interview met Sandrijn