Bankhelpdeskfraude

Krijg je een telefoontje van iemand die zegt een SNS-medewerker te zijn? Of komt er een zogenaamde SNS-medewerker bij je aan de deur? Dan mag je best achterdochtig zijn, want ook oplichters kunnen doen alsof ze bankmedewerkers zijn. Lees waar je op kunt letten en hoe je voorkomt dat je slachtoffer wordt van bankhelpdeskfraude.

Wat is het?

Bij bankhelpdeskfraude - een vorm van ‘spoofing’ - doen criminelen alsof ze bankmedewerkers zijn. Zo proberen ze je persoonlijke informatie, bankgegevens of geld af te troggelen. Ze nemen contact met je op en vragen je om gegevens of persoonlijke bezittingen, zoals een tablet, telefoon, sieraden of contant geld.  

Wat doen wij nooit? 

  1. Zomaar bij je aan de deur komen.
  2. Je vragen om je pas of digipas op te sturen of aan iemand mee te geven.
  3. Je vragen om je pincode of CVC-codes te delen. 
  4. Je vragen om bevestigingscodes van SNS te delen. 
  5. Je vragen om meekijksoftware te installeren of de besturing over te nemen. 
  6. Je onder druk zetten om snel iets uit te voeren omdat er anders iets vervelends kan gebeuren. 

Hoe proberen criminelen je te misleiden?  

  • Ze bellen of mailen je en vertellen je dat er een probleem is met je rekening. Soms komen ze zelfs bij je aan de deur.
  • Ze zeggen dat zij dit probleem wel voor je kunnen oplossen.
  • Ze vragen je vervolgens om vertrouwelijke gegevens zoals een pincode, wachtwoord, betaalpas, digipas of andere identificerende informatie. Met die gegevens kunnen ze toegang krijgen tot je bankrekening en geld van je stelen.
  • Of ze willen meekijken op je apparaat en vragen je hiervoor software te installeren.
  • Ze kunnen ook zeggen dat je geld moet overmaken naar een veilige kluisrekening. Dit is vaak een rekening in het buitenland.

    Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt? 

    • Stuur nooit je pas op.
    • Geef nooit je pas en of pincode aan een derde.
    • Krijg je zo’n verzoek? Bel ons om dit te checken: 030 - 633 30 00.
    • Betaalpas vervangen? Knip je oude betaalpas door bij de chip en CVC/CVV code en gooi hem weg.
    • Houd je limieten laag, en verhoog ze alleen tijdelijk. Laat geen meekijksoftware op je apparaat installeren.

    Toch slachtoffer geworden?

    • Blokkeer meteen je pas in de SNS App of in Mijn SNS. 
    • Meld de fraude direct aan onze fraude-afdeling. Zo doe je dat.
    • Doe ook altijd aangifte bij de politie als je bent opgelicht. 

    Nog meer weten? 

    Kijk eens op veiligbankieren.nl, een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse banken. 

    Veilig internetbankieren

    Veilig internetbankieren

    Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
    Fraude melden

    Fraude melden

    Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of zie je iets verdachts? Meld fraude en incidenten zo snel mogelijk.