Wat is het?
Bij hulpvraagfraude doen criminelen of ze een vriend, familielid of bekende van je zijn. Ze sturen je een bericht via sms, WhatsApp of andere social media en zeggen dat ze snel hulp nodig hebben. Zo proberen ze je te verleiden om betalingen te doen.
Hoe proberen criminelen je te misleiden?
- Ze komen via open bronnen aan je telefoonnummer, kopen een simkaart en doen zich voor als een vriend, familielid of bekende.
- Ze winnen je vertrouwen met bekende namen, profielfoto's en persoonlijke details die ze van social media hebben gehaald.
- Ze zeggen dat ze in nood zitten en dat er dringend iets betaald moet worden. Je krijgt hiervoor meestal een betaalverzoek. Zo misleiden ze je om een bedrag over te boeken.
- Ze proberen dit nog vaker als het de eerste keer gelukt is.
- Bel je het nummer terug? Dan hoor je vaak alleen maar ruis en zeggen ze dat ze slecht bereik hebben.
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?
- Deel niet zomaar persoonlijke informatie via WhatsApp en social media, zoals je telefoonnummer.
- Neem voordat je iets betaalt rechtstreeks contact op met jouw vriend, familielid of bekende via een ander communicatiekanaal of het oude telefoonnummer. Zo check je of je niet met een oplichter te maken hebt. Krijg je diegene niet te pakken? Maak geen geld over.
- Stel een controlevraag, al voelt dat misschien een beetje vreemd: ‘Ik wil dit voor de zekerheid even vragen… hoe heette onze eerste hond?’
Toch slachtoffer geworden?
- Meld de fraude direct aan onze fraude-afdeling. Zo doe je dat.
- Doe ook altijd aangifte bij de politie als je bent opgelicht.
Nog meer weten?
Kijk eens op veiligbankieren.nl, een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse banken.
Veilig internetbankieren
Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.
Fraude melden
Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of zie je iets verdachts? Meld fraude en incidenten zo snel mogelijk.