Tips van onze fraude-expert over helpdesk fraude
“Mijn naam is Esther Rougoor en ik ben fraude-expert. Nadat ik mijn studie criminologie had afgerond ben ik gaan werken in het fraudedomein. Dat doe ik inmiddels al 11 jaar waarvan 6 jaar voor de Volksbank, waar ook SNS onder valt. In die 11 jaar heb ik vele vormen van fraude voorbij zien komen en veel oplichters ontmaskerd.”
Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij bankhelpdeskfraude word je gebeld door iemand die zegt bij SNS te werken. Soms lijkt het telefoontje zelfs vanaf onze klantenservice te komen. De beller vertelt dat er vreemde dingen op jouw rekening gebeuren, bijvoorbeeld een verdachte overboeking. Dan zegt de oplichter - want dat is deze persoon - dat je rekening niet meer veilig is en dat je snel iets moet doen omdat je anders al je geld kwijt bent. Ze proberen je een onveilig gevoel te geven en je flink onder druk te zetten. Tegelijkertijd stelt de zogenaamde bankmedewerker zich op als redder in nood: hij of zij blijft kalm, klinkt professioneel en stelt je gerust door te zeggen dat alles goed kan komen wanneer je meewerkt. Hiermee wekken ze vertrouwen op. Zo proberen ze je over te halen om één van onderstaande acties uit te voeren.
1. Geld overmaken naar een kluisrekening
Om jouw geld niet kwijt te raken is het noodzakelijk dat je jouw gehele saldo overmaakt naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ van de bank. Dit zou de enige manier zijn om jouw geld veilig te stellen. In werkelijkheid gaat jouw overboeking naar de rekening van oplichters.
2. Meekijken op jouw mobiel, tablet of computer
Oplichters vragen je een app of programma te installeren waardoor ze mee kunnen kijken op jouw mobiele telefoon, tablet of computer. Ze vragen je vervolgens om in te loggen op jouw bankomgeving. Hierdoor hebben ze toegang tot jouw rekening en kunnen ze betalingen klaarzetten.
3. Jouw bankproducten uit handen geven
De oplichters proberen je ervan te overtuigen dat je al jouw bankproducten inclusief pincodes moet afgeven aan een bankmedewerker die bij je thuis langs komt. Ze verzinnen daarbij een smoes waarom je dit niet in de SNS winkel kunt regelen, bijvoorbeeld omdat dit vanwege Covid-19 niet kan. Zodra ze al jouw bankproducten inclusief pincodes in handen hebben, zullen ze jouw rekening leegtrekken.
Slachtoffer van een andere fraudevorm
Je kunt vanuit het niets gebeld worden door een zogenaamde bankhelpdeskmedewerker, maar het kan ook zijn dat je eerst slachtoffer bent geworden van phishing, hulpvraagfraude (beter bekend als whatsappfraude), malware op je telefoon of een andere vorm van fraude. Diezelfde oplichters bellen je vervolgens uit naam van SNS en verwijzen dan naar deze eerdere poging of geslaagde oplichting. Hierdoor proberen ze je ervan te overtuigen dat er daadwerkelijk iets mis is met jouw rekening.
Wat kun je hier tegen doen?
1. Hang op en bel terug op het vertrouwde nummer
Word je gebeld door iemand die zegt bij de bank te werken? Vraag de naam van deze persoon en hang op. Bel vervolgens de SNS klantenservice om te controleren of het verhaal klopt. Zegt de zogenaamde bankmedewerker dat je niet terug kunt bellen? Of dat je zelf geen contact moet opnemen? Dan klopt er iets niet.
2. Doe geen overboeking op verzoek van een bankmedewerker
We vragen je nooit om geld over te boeken, bijvoorbeeld naar een zogenaamde ‘veilige (kluis) rekening’. Krijgt je zo’n verzoek? Verbreek de verbinding, bel ons op en vertel dat iemand geprobeerd heeft om je op te lichten.
3. Geef jouw producten niet af
Wordt in het gesprek naar jouw pincode of andere beveiligingscodes gevraagd? Dan is het foute boel. Wij vragen hier nooit naar. Ook zullen wij nooit jouw bankproducten komen ophalen bij je thuis. Geef jouw codes nooit door en overhandig jouw bankproducten aan niemand, ook niet aan bankmedewerkers.