Valse e-mail, sms of brief melden
1. Stuur e-mail of sms door
Heb je een verdachte e-mail of sms gekregen, maar heb je geen gegevens gedeeld? Mail de e-mail of sms dan door naar valse-email@sns.nl. Bellen is dan niet nodig. Ook als je een verdacht telefoontje hebt gekregen en geen gegevens hebt gedeeld, kun je dit e-mailadres gebruiken voor je melding. We controleren of het een vals bericht is en ondernemen actie tegen deze internetcriminelen.
Gaat de verdachte e-mail of sms over je SNS Creditcard? Stuur deze dan door naar valse-email@icscards.nl. Meer informatie hierover vindt je op de website van ICS
- Verdachte e-mail ontvangen? Stuur het bericht `1-op-1` door, anders gaat er belangrijke informatie verloren en kan de mail niet verwerkt worden. Verander het onderwerp of de inhoud dus niet.
- Verdacht sms’je gekregen? Stuur een schermafbeelding van het SMS-bericht door waarop ook het nummer van de afzender zichtbaar is.
- Stuur geen persoonlijke gegevens mee, zoals je adres of een e-mailhandtekening.
2. Bel ons
Heb je een verdachte e-mail, telefoontje of sms gehad en heb je wél je gegevens gedeeld? Bel ons dan meteen op 030 - 633 30 00.
Gaat het over je SNS Creditcard? Bel dan met ICS op: +31 (0)20 660 0611
Wat doen wij?
Als er in de mail, sms of brief een link staat naar een nepwebsite, dan zetten we alles op alles om die website te laten blokkeren. Ook vind je voorbeelden van valse e-mails op onze website. Krijgen we veel dezelfde meldingen? Dan waarschuwen we klanten op onze website dat er een valse e-mail in omloop is.
Valse e-mail van een andere bank
Heb je een e-mail namens een andere bank gekregen en twijfel je of die echt is? Stuur de mail dan niet naar ons, maar naar de bank waar het om gaat. Kijk voor de e-mailadressen van alle Nederlandse banken op veiligbankieren.nl.
Je bent ingegaan op een valse mail of sms
Wat kan ik doen als ik op een link heb geklikt of een bijlage heb geopend?
Je computer, tablet of mobiel kan besmet zijn met een virus of malware. Scan je apparatuur met een virus- en malwarescanner, voordat je weer gaat internetbankieren. Doet je computer, tablet of mobiel vreemd? Ook na de scan? Schakel dan een deskundige of je computerleverancier in.
Wat kan ik doen als ik mijn gegevens heb doorgegeven?
Bel ons meteen als je persoonlijke gegevens hebt doorgegeven: 030 - 633 30 00. Doe dat onder andere als je je gegevens hebt ingevuld op een website die in een valse e-mail stond. Maar ook als je gereageerd hebt op een valse e-mail, sms of brief en je gegevens hebt doorgegeven. Voor je SNS Creditcard bel je met ICS: +31 (0)20 660 0611
Valse e-mails en phishing herkennen
Criminelen hengelen naar je codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Ze doen dat bijvoorbeeld in valse e-mails, brieven en sms'jes.
Lees meer over valse e-mails en phishing
Zie voor je SNS Creditcard ook