Phishing

Bij phishing krijg je een e-mail of sms van een afzender die betrouwbaar lijkt, bijvoorbeeld SNS. Deze e-mail is verstuurd door criminelen. In de tekst staat een link waarmee ze je proberen te lokken naar een valse website die lijkt op een echte, betrouwbare website. Zonder dat je het in de gaten hebt, log je dan in op zo’n valse website of laat je andere gegevens achter. Met jouw inloggegevens kunnen de criminelen inbreken op je account en betalingen doen namens jouw bedrijf. Hoe weet je dat je met phishing te maken hebt en hoe bescherm je jezelf ertegen?

Hoe proberen criminelen je te misleiden?

Bij phishing ‘vissen’ criminelen naar jouw persoonlijke gegevens. Dat doen ze door:

  • je een e-mail, sms of een betaalverzoek te sturen met een link naar een valse website.
  • je onder druk te zetten door te zeggen dat het heel belangrijk is dat je snel actie onderneemt.
  • je te vragen je betaalmiddelen op te sturen, zoals je betaalpas of digipas.
  • je te vragen een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen. Hiermee kunnen criminelen onder jouw naam andere oplichten of identiteitsfraude plegen.

Goed om te weten: We vragen je nooit ...

… om je beveiligingscodes te delen of bankproducten op te sturen.
… om vanuit een e-mail door te klikken om in te loggen en een betaling te doen.

We zullen je ook nooit in een bericht onder druk zetten om snel iets te doen, omdat er anders iets vervelends kan gebeuren.

Een valse e-mail herkennen

Let op de volgende punten om een valse e-mail te herkennen:

  • Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @sns.nl of @e-mail.sns.nl.
  • Een link begint niet met https://www.snsbank.nl/, https://sns.nl/ of https://t.e-mail.sns.nl/.
  • Je krijgt een mail op een mailadres dat je niet aan ons hebt gegeven.
  • De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
  • Je mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
  • In de mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
  • In de mail staat een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
  • In de mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
  • De mail is in een andere taal geschreven, bijvoorbeeld in het Engels of in gebrekkig Nederlands.
Tip: Op de website Fraudehelpdesk.nl vind je actuele voorbeelden van valse e-mails die verstuurd worden.

Een valse sms herkennen

Let op onderstaande punten om een valse sms te herkennen:

  • De sms komt niet van het telefoonnummer van SNS.
  • In de sms staat een link. Goed om te weten: Wij sturen nooit linkjes in een sms.
  • In de sms wordt gevraagd naar je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
  • In de sms wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
  • De sms is in een andere taal geschreven, bijvoorbeeld in het Engels of in gebrekkig Nederlands.

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt? 

  • Check de afzender van het bericht.
  • Klik niet zomaar op linkjes uit mails.
  • Deel nooit je beveiligingscodes.
  • Laat je niet onder druk zetten.
  • Wees altijd alert als je iets online doet.

Twijfel je? Neem dan contact met ons op of kom langs. 

Toch slachtoffer geworden?

  • Doe ook altijd aangifte bij de politie als je bent opgelicht. 
  • Meld de fraude dan meteen bij onze fraudeafdeling. Zo doe je dat.

Meer weten?

Kijk eens op veiligbankieren.nl. Dit is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse banken.

Een zakelijke vraag?

Een zakelijke vraag?

Neem contact met ons op. We helpen je graag.