Veilig bankieren voor ondernemers

Jouw bedrijf is een aantrekkelijk doelwit voor criminelen. Ze proberen op allerlei manieren geld of informatie van je te stelen. Een bekende manier is CEO-fraude. Maar er zijn nog veel meer trucs die je misschien nog niet kent. Bescherm je bedrijf door goed op de hoogte te blijven van alle fraudevormen. We delen graag een aantal tips met je.

Tips voor veilig bankieren

  • Houd je beveiligingscodes geheim.
  • Geef je betaalpas nooit aan iemand anders.
  • Beveilig de apparatuur die je gebruikt voor internetbankieren.
  • Check regelmatig je betaalrekening.
  • Meld incidenten meteen bij ons.

Veilig gebruik zakelijke digipas

  • Bewaar je zakelijke digipas op een veilige plek.
  • Schrijf je pincode niet op, maar leer deze uit je hoofd. Vertel je pincode nooit aan iemand anders.
  • Onze medewerkers vragen nooit naar je digipas of pincode. Geef ze dus nooit aan iemand anders. Ook niet als je denkt dat een medewerker ernaar vraagt.

Veilig gebruik SNS App

  • Houd je mobiele pincode geheim. Schrijf of sla je pincode dus nergens op.
  • Kies een pincode die lastig te raden is.
  • Zorg dat niemand kan meekijken als je je mobiele pincode intoetst.
  • Geef je mobiele pincode nooit aan anderen. Wij vragen je hier nooit om.

Vormen van fraude: herkennen en voorkomen

Als ondernemer wil je vooral bezig zijn met je bedrijf. Maar het is ook belangrijk dat je je onderneming beschermt tegen de verschillende vormen van fraude. Wij hebben de meest voorkomende fraudevormen, die vooral gericht zijn op bedrijven, op een rij gezet. Check hoe je ze kunt herkennen en voorkomen.
  • Bij CEO-fraude doet een crimineel zich voor als de CEO of andere hoge functionaris van een bedrijf. Deze persoon vraagt medewerkers om geld over te maken naar een bepaalde rekening. Zo maken ze gebruik van bestaande machtsverhoudingen binnen een organisatie, waarbij vaak druk wordt gezet op de medewerker. Ze zeggen bijvoorbeeld dat er een deadline is.

    Meer over CEO-fraude

  • Bij bankhelpdeskfraude doen criminelen alsof ze een bankmedewerker zijn. Ze bellen of mailen je en beweren dat er een probleem is met je zakelijke betaalrekening. En je raadt het al: zij kunnen je wel ‘helpen’. Op die manier proberen ze toegang te krijgen tot je persoonlijke gegevens of geld.

    Meer over bankhelpdeskfraude

  • Criminelen kunnen valse facturen sturen of factuurgegevens veranderen om zo betalingen naar door hen gecontroleerde rekeningen te leiden. Bijvoorbeeld door het rekeningnummer op een legitiem onderschepte factuur te veranderen en deze daarna door te laten.

    Meer over factuurfraude

  • Bij phishing ‘vissen’ criminelen naar persoonlijke gegevens. Ze vragen je bijvoorbeeld om te klikken op een link in een valse mail of sms, waardoor je op een valse website terechtkomt. Hier vragen ze je in te loggen of om gegevens in te vullen.

    Meer over phishing

  • Malware is schadelijke software die op je computer, tablet, telefoon of bedrijfsnetwerk wordt geïnstalleerd zonder dat je het doorhebt. Hiermee kunnen criminelen allerlei informatie stelen of zelfs betalingen uitvoeren. Ook kunnen ze je computer vergrendelen en losgeld eisen: ransomware.

    Meer over malware

Fraude melden

Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of zie je iets verdachts? Meld fraude en incidenten zo snel mogelijk via: 030 - 633 30 00 of valse-email@sns.nl .

Heb je een klacht?

Heb je een klacht?

Ben je niet tevreden over onze dienstverlening en wil je een klacht indienen? Neem dan contact op.
Een zakelijke vraag?

Een zakelijke vraag?

Neem contact met ons op. We helpen je graag.