Webinar: Herken en voorkom online fraude

Internetcriminelen worden steeds slimmer. Het is belangrijk om te weten hoe ze te werk gaan en hoe je kunt voorkomen dat je erin trapt. Daarom organiseerden we op 10 maart een gratis webinar.
Kijk de opname hier terug én ontdek de veelgestelde vragen.

Webinar terugkijken

Tijdens dit webinar vertellen we je meer over de meest gebruikte trucs van criminelen. En leer je hoe je je bankzaken veilig houdt. Verschillende experts komen aan het woord en geven duidelijke voorbeelden en handige tips.

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com


Training Veilig Bankieren

We werken elke dag hard om te zorgen dat je bij ons je bankzaken veilig kunt regelen. Om je hierbij te helpen, hebben we een gratis, online training ontwikkeld. De training is interactief en laat via korte films zien hoe je een oplichter kunt herkennen.

Doe de training

Veelgestelde vragen

  • Mijn SNS
    Veilig online bankieren hoeft niet moeilijk te zijn. In Mijn SNS regel je je bankzaken veilig online op je computer of laptop. Klaar met internetbankieren? Log dan altijd uit op je computer of tablet en sluit je browser. De verbinding met SNS is dan meteen verbroken. Log je niet uit? Dan kunnen anderen je gegevens in Mijn SNS zien als ze je computer gebruiken.

    Lees meer over veilig internetbankieren

    SNS App

    De SNS App is net zo veilig als Mijn SNS. Je installeert de app op je eigen toestel en logt in en betaalt met je eigen, zelf gekozen mobiele pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning.

    Waar moet je op letten?

    • Download de apps van SNS App alleen uit de officiële winkels: de App Store en Google Play.
    • Gebruik altijd de laatste versie van de app. Is er een update beschikbaar? Installeer deze dan.
    • Zorg ook dat het besturingssysteem op je telefoon of tablet up-to-date is.
    • Gebruik geen openbare wifipunten.
    • Gebruik de app alleen op een toestel waar niet aan is gesleuteld. Dat sleutelen wordt ook wel ‘jailbreaken’ of ‘rooten’ genoemd

    Lees meer over veilig bankieren met de SNS App

  • Criminelen hebben allerlei trucs om geld of informatie van jou te stelen. En ze verzinnen steeds weer iets nieuws. We werken er hard aan om jouw geld te beschermen. Dit doen we zichtbaar en onzichtbaar. Lees hier hoe je de verschillende fraudevormen kunt herkennen.
  • Heb je een SMS, email of WhatsApp-bericht gehad van SNS met een link of betaalverzoek?

    • Heb je op een link uit het bericht geklikt, een betaling gedaan of gegevens gedeeld? Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.
    • Heb je nergens op geklikt en geen gegevens gedeeld? Dan heb je veilig gehandeld, stuur het bericht door naar valse-email@sns.nl. We laten de valse website dan blokkeren.
  • Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of heb je iets verdachts meegemaakt? Meld fraude en incidenten zo snel mogelijk.

    Geld kwijt
    Heb je iets online gekocht, maar niks ontvangen? Wij kunnen dan niets voor je doen. Doe online aangifte bij de politie. Daarna kun je eventueel onder bepaalde voorwaarden de NAW-gegevens van de verkoper opvragen om een civiele procedure te starten. Zie je betalingen in je rekeningoverzicht die je niet herkent of heb je geld overgemaakt, maar twijfel je achteraf? Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.

    Persoonlijke gegevens gedeeld
    Heb je persoonlijke gegevens (zoals pincode, beveiligingscodes van je digipas of persoonsgegevens) gedeeld via een link, telefonisch of aan de deur? Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.

    Digipas kwijt, afgegeven of gestolen
    Is je digipas kwijt of gestolen? Heb je je digipas opgestuurd naar of meegegeven aan een crimineel? Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.

    Betaalpas(gegevens) kwijt, afgegeven of gestolen
    Is je betaalpas kwijt of gestolen? Heb je je betaalpas opgestuurd naar of meegegeven aan een crimineel? Maakt iemand misbruik van je pasgegevens? Blokkeer de pas en meld het meteen: 030 - 633 30 00.

    Creditcard(gegevens) kwijt, afgegeven of gestolen
    Is je creditcard kwijt of gestolen? Heb je je creditcard opgestuurd naar of meegegeven aan een crimineel? Maakt iemand misbruik van je pasgegevens? Blokkeer de pas en meld het meteen: 030 - 633 30 00.

    Telefoon met SNS App kwijt, afgegeven of gestolen
    Is je telefoon kwijt of gestolen? Heb je je telefoon meegegeven aan een crimineel? Schakel de SNS App op afstand uit. Is Apple Pay of Google Pay geactiveerd? Schakel dit dan uit. Bel ons meteen: 030 - 633 30 00.

    Lees hier meer over fraude en incidenten melden

  • Krijg je een telefoontje van iemand die zegt een SNS-medewerker te zijn? Of komt er een zogenaamde SNS-medewerker bij je aan de deur? Dan mag je best achterdochtig zijn, want ook oplichters kunnen doen alsof ze bankmedewerkers zijn.

    Wat doen wij nooit:

    • Je vragen om je beveiligingscodes te delen.
    • Je vragen om je bankproducten op te sturen.
    • Je een e-mail sturen met een link waar je op moet klikken om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
    • Je in een bericht onder druk zetten om snel iets te doen omdat er anders iets vervelends kan gebeuren.

    Lees hier waar je op kunt letten en hoe je voorkomt dat je slachtoffer wordt van bankhelpdeskfraude.

  • Je krijgt een e-mail van een afzender die betrouwbaar lijkt, bijvoorbeeld SNS. Maar de e-mail is niet van ons, maar van criminelen. In de tekst staat een link waarmee ze je proberen te lokken naar een valse website om zo aan je gegevens te komen. Hoe weet je dat je met phishing te maken hebt en hoe bescherm je jezelf ertegen? Lees hier meer over phishing.
  • Banken en de Consumentenbond hebben samen regels opgesteld voor veilig bankieren en betalen. Ze gelden voor particuliere klanten van alle Nederlandse banken.

    We werken hard om bankieren veilig te houden. Jij speelt daarbij ook een belangrijke rol. Geef criminelen geen kans en houd je aan deze 5 veiligheidsregels:

    • Houd je codes geheim
    • Let op je passen
    • Beveilig je apparatuur
    • Controleer je rekeningen
    • Meld fraude en incidenten meteen

    Lees meer over deze 5 veiligheidsregels.

Veilig internetbankieren

Veilig internetbankieren

Internetbankieren en betalen moeten veilig zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kunt doen.